tisdag 1 oktober 2013

Drömmar & inspiration

30 September 2013 

... Och motivation & ambition.

Som jag nämnde så köpte jag hela serien av Firefly samt uppföljarfilmen Serenity på Forbidden Planet. Jag har sett hela serien och det är lätt att förstå att den har så stor kultstatus som den har. Att det är Joss Whedon hjälper ju förstås... Vi kommer inte att släppa det här snart, FOX, ni lade ner serien för tio år sedan och ingen Browncoat har kommit över det än.

Jag älskar Joss Whedon, han är en av mina favoriter inom filmbranschen. Inte bara för att han skapat Firefly, och Buffy, fortsatt via Angel, bland en massa andra saker, hans regi och vision är så bra, fascinerande bra. Vad jag beundrar honom mest för är hans berättarteknik och dialog. På något sätt får han alltid fram fantastiska nyanser hos alla sina karaktärer, det finns en historia hos allihopa, de är mänskliga, och man relaterar till språket så enkelt att man knappt tänker på det.

Hans serier är en av många anledningar till att jag vill kasta mig ut i filmproduktionens värld, jag också. När jag tittar på så bra filmatisering av en vision sitter jag helt uppslukad av det som presenteras framför mig, samtidigt som jag aldrig kan låta bli att verkligen känna att "Jomen självklart. Det är ju det här jag vill göra". Vill vill vill. Jag har ingenting emot att vänta lite, för just nu bor jag här och är väldigt nöjd med det. Efter nyår blir det dags att öppna skolböckerna igen för att plugga inför mina retake exams. Som jag, ironiskt nog, egentligen inte behöver om jag (som tankarna går nu) ska studera filmproduktion i USA. Så det blir även att försöka få koll på hur SAT-systemet fungerar och vad jag behöver göra för att klara dem. Och förstås, hitta skolor som jag vill gå på... För ett år sedan skrämde idén mig om mera skola. Jag mådde fysiskt illa av bara tanken, fick huvudvärk och blev tvungen att gå och lägga mig ett tag. Nu ser jag fram emot det. Delvis är det väl min ständiga längtan efter nya platser och människor, upplevelser och kunskap, men jag ser också fram emot att faktiskt fokusera på att råplugga till våren. Och sedan fortsätta. Och vem vet, om jag någon gång lyckas komma så pass långt att jag på något sätt får samarbeta med Joss Whedon... Drömmen uppfylld.


'When someone's running, first thing you have to ask yourself is, are they running from or to something? Answer is always both.'
- Dollhouse (också en Whedon-serie) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar