fredag 11 oktober 2013

Musik är känslor

10 Oktober 2013 

Morgonen flöt på i ett lugnt tempo - vakna, laga frukost, städa rum, badrum, och kök. Om vi ska ta det i lite mer detalj så gosade jag en stund i min säng, fixade te, och en ägg- och kesoröra till brunch, och moppade alla golven.

Sedan gav jag mig ut på en springrunda till, och det fina höstvädret som skymtat utanför fönstret visade sig vara en mulen, oerhört blåsig historia med regn i luften. Jag joggade på bäst jag kunde, runt om husen i närheten bara, och fick leta en liten stund innan jag kände igen mig och hittade till parken igen. Väl där valde jag faktiskt att gunga, och det kanske låter dumt, men från och med nu är gungning med i min träning. Det är ju ett jättebra sätt att sträcka på och mjuka upp hela kroppen! Och jag älskar att gunga, när jag väl satt där förstod jag hur mycket jag saknat det. Så det var väldigt trevligt. Hade även sällskap av det här skräpdjuret.

När det började regna för mycket för att jag skulle våga vara ute (med rädsla att dra på mig en av mina ökända förkylningar) styrde jag stegen hemåt, och tog sedan en mindre evighet på mig att duscha. Det var liksom extra trevligt när jag visste att vi just använt bakteriedödande medel i hela badrummet.

En udda trötthet kom i mig på väg till kören, det var som om luften helt gick ur mig, och jag var ofattbart sömnig och seg den första timmen. Efteråt gick jag ensam upp i kyrkan och sjöng. Ibland behöver jag bara sjunga helt för min egen skull, bara för att ventilera, och kyrksalen kändes som det bästa valet. Fantastisk akustik och ett fint mörker. Jag brukade smyga in i aulan i skolan under rasterna och göra samma sak. En bra terapi.

Sedan på hemfärden blev jag helt överväldigad av längtan efter min lägenhet i Växjö - verkligen helt brutalt, jag satt och saknade den, och gick igenom minnesbilder av hur allting såg ut. Jag hade den insikten igen, som man har lite då och då, när man inser hur mycket man rör på sig och hur långt man har kommit jämfört med bara något år sedan. Det var som vanligt musik som satte igång de minnena, jag lyssnade på Into the Open Air från PIXARs Brave, och påmindes om hur mycket jag lyssnade på den sista studentveckan. När jag kom hem ville jag väldigt gärna se det senaste glee-avsnittet, tributavsnittet till Cory Monteith och Finn Hudson, The Quaterback, men det har inte lagts upp på sidan jag streamar från än. Jag får spara de tårarna till imorgon...




Kvällens spellista: 
Into the Open Air - Julie Fowlis
Noble Maiden Fair - Emma Thompson
Vale Decem - Murray Gold
Mhysa - Ramin Djawadi
Roots Before Branches (Glee Cast Version) - Lea Michele

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar