måndag 14 oktober 2013

Jag älskar, älskar regn

13 Oktober 2013

I natt hade jag ett privat party. Vaknade vid fyra, gick upp, drack ett glas mjölk, gick och lade mig igen. WOHOO!!!

Gick upp lite tidigare än jag brukar på söndagar, för att hinna med en längre promenad under mitt paraply i det underbara ösregnet (<3) till ett kafé, där jag myste till det med frukost. Det var kanske inte det visaste draget rent budgetmässigt, men jag kände verkligen behovet att inte alltid spendera all tid i mitt rum, och känna att jag bor i en storstad, där sådant är möjligt. Och det fungerade faktiskt, på väg därifrån stod jag och väntade vid ett övergångsställe, med smattrande regn mot mitt paraply, och jag tittade mig omkring, och insåg att ja, det var ju precis det här Londonet jag ville flytta till. Och det gjorde mig glad.

Jag viftade vidare till kyrkan sedan, och tog den här fina bilden på min utsikt från tunnelbanetåget... Ah, regnet! Jag är helt överlycklig att det regnade så pass mycket som det gjorde på morgonen idag. Det var en kortare mässa idag, bara en halvtimme, eftersom det efteråt skulle ges tid åt en dam som föreläste om Heliga Birgitta. Hon, föreläsaren (som jag dessvärre inte minns namnet på...) var en författare och Birgitta-expert, som jag förstod det. Och det var en väldigt spännande föreläsning, fyrtiofem minuter, riktigt roligt att lyssna på! Jag fick reda på väldigt mycket mer om den mest kända svensken i världen (!), då jag bara kunde allmänbildningen, och, som den nörd jag är, kunde jag inte låta bli att dra paralleller till Danaerys Targaryen... Jag pratade lite mer med föreläsaren under kyrkkaffet också, vilket var trevligt.

Johanna och jag chillade en stund i kyrkans fik, men jag tog mig så småningom hemåt. Det hade slutat regna, vilket gjorde mig lite besviken. Var inte tanken att Englands väder skulle bestå av ungefär 502 % regn?
Under kvällen förstod jag till fullo hur dålig jag är på matlagning, när jag återigen brända fast halva min omelett i stekpannan och fyllde hela köket med osande rök, jag hade en massa hemlängtan och pratade med min familj på Skype, ett samtal som med min bror blev över två timmar långt (och jag fick honom att gå runt och visa lite olika rum i vårt hus, bara så att jag kunde se att allting är som vanligt där och känna att det är skönt att jag snart flyttar hem), jag tittade på det senaste avsnittet av The Vampire Diaries, och är väldigt nöjd med vart övergångssäsongen som var fyran har tagit oss, jag tog två kortare promenader med Johanna, och jag suckade återigen över mina grannar som fortsätter med sin kampanj att endast skrika svärord till varandra och väljer att banka i väggarna halv tolv på natten.


Två saker till: när jag gick i affären förut hörde jag den här underbara, mest brittiska kommentaren (föreställ dig en tjugoårig tjej med en accent som drar åt chav-hållet): "Four pounds fifty, are they having a laugh?!" Åh, bless you! 
Bilden ovan ritade jag i min dagbok i kyrkan. Var imponerad att du nu sett ett utdrag ur min högst personliga och privata dagbok. Var också gärna bara imponerad, för att, jag är nöjd. Tycker att den blev fin. Gonatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar