söndag 8 juni 2014

Fåglar och lekar och sol

7 Juni 2014 

 Sommarlovskänslan är stark.

Idag har jag verkligen haft sommarlov, med undantag från ordentligt dopp i det blå, och glassätande. Jag har yogat på gräsmattan, jag har skött om blommor, jag har lekt med min lillebror, och jag har solat benen. Det säger sig självt att vädret var strålande sol och molnfri himmel hela dagen!


Efter yoga och tai chi på gräsmattan satt vi och studerade fåglar vid frukostbordet. Vi har flera sångfåglar som bor runt om oss, och efter mycket om och men lyckades vi fånga den här lilla rödstjärtshonan på bild, komplett med en larv eller fluga i näbben! Den färgglade hanen ville dock inte låta sig plåtas. Istället engagerade jag mig som sagt i blomstervård, och sprutade ner de bladlöss som angripit våra rosor. "Ni skall döden dööö!" förkunnade jag hurtfriskt och sprutade ännu mer. Det är roligt att spruta bladlöss. Förhoppningsvis drunknade de i grönsåpeblandningen.


Jonathan och jag fick fatt i en frisbee sen, och kastade gris uppe på land. Den stekande sommarhettan blev dock lite besvärlig, så vi flyttade ut i vattnet istället. Klar sandbotten, med vatten upp nästan till knäna, slog vi istället personligt rekord i att passa frisbeen till varandra utan att tappa den. Till slut var vi uppe i 105 passningar, men förhoppningsvis är det bara en bråkdel av vad vi kan klara av i slutet av sommaren.

Jag låg och slöade i hängmattan en stund sedan, och lät mina ben smekas av solstrålarna - resten av mig låg bekvämt inne under ett träds skugga, då jag har alldeles för lätt för att få värmeslag. Istället för att fortsätta på Frodos äventyr läste jag ett nummer av Inspire, en tidning om mental hälsa, och jag förstod mer om mindfullness. Tips till alla intresserade, den tidningen.


På kvällen förlorade jag storslaget i Flaggspelet (kan du Uzbekistans flagga? Huvudstad? Inte jag!), så jag tröstade mig med en stor kopp te. Förutom det nederlaget var det en fantastisk dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar