lördag 7 december 2013

Ytterligare tubäventyr

6 December 2013 

Jag har funderat över ordföljden i Heliga Natt. "Oss är en frälsare född". Tänk om man sade så idag. Min hjärna fyllde i med scenen, där en familj tjänare/slavar tittar in i ett hus där det strax ska ätas middag, och den ena av dem säger "Ack ja, dem är en måltid framdukad, oss är endast en bädd av strå serverad". Min fantasi, alltså.

På vägen till och från jobbet under jorden:
  • Jag bytte som vanligt till Jubilee line, och hamnade tätt bakom en kille i trettioårsåldern. Han hade lurar i öronen och en ovanligt stor näsa. Han stod och var mycket engagerad i att läsa sin bok, och jag läste lite över axeln på honom (så som man gör?). Fångade ett par meningar och undrade vad är det här för bok egentligen, sedan såg jag ett par karaktärsnamn, och lade ihop två och två. Jag tittade på omslaget. Det syntes inte. Killen hade slagit in sin kopia av 50 Shades of Grey i ett annat papper, så att ingen skulle förstå vad han läste. Men jag vet nog. Satte mig sedan ner och fick anstränga mig för att inte skratta. För övrigt så har jag nu alltså läst ett stycke ur någon slags erotica. 

  • Idag när jag bytte till District line i Westminster lade jag för första gången märke till att det finns trappor bredvid rulltrappan, nere i underjorden. Det har jag aldrig sett innan, och jag har gått där massvis med gånger. Anledningen är antagligen att ingen någonsin brukar gå där, men idag marscherade en man dit och började gå. Han kom upp till nästa avsats samtidigt som jag, och hade alltså hållit samma takt som rulltrappan. För att vardagshurta lite extra gick han uppför nästa rulltrappa (där vanliga trappor inte var ett alternativ). Jag, eh, åkte stillastående upp. 

  •  När jag satt och gjorde ingenting på tuben hem hörde jag plötsligt en konversation på franska, när en ung tjej och en ung kille steg på. Jag tjuvlyssnade i vanlig ordning, och kände faktiskt igen lite grann, men fick inte något helhetsgrepp om vad de pratade om. Sedan gjorde jag misstaget att titta på dem, bara svepa sådär med ögonen över deras person, som man så lätt gör. Jag hade lite svårt att koncentrera mig sen, och blev glad när ett säte blev ledigt så att killen kunde sätta sig ner. Tyvärr var han en gentleman och erbjöd tjejen sätet, och först när jag skulle av blev ett säte ledigt för honom. 'Yeah dude!' tänkte jag och skyndade mig att hoppa av. 'Hide your boner!'  

  • För första gången någonsin i London plockade jag upp ett exemplar av Evening Standard som någon lämnat på tunnelbanan, och läste intresserat om Nelson Mandelas liv i den specialutgåva man givit ut till minne av honom. Jag förstår att det är sorgligt närhelst någon går bort, men jag tycker ändå att det är så imponerande att han blev 95 år gammal. Det var fascinerande att läsa om honom och jag gillar hur hela världen går samman i hoppet om att kunna fira och vårda hans värderingar. Jag tog med mig tidningen hem, då jag inte hann läsa klart på tuben. En artikel att spara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar