söndag 1 december 2013

Glad Advent!!

1 December 2013 

Jag har inga bra julbilder från idag, så jag lånar några ur förra årets arkiv...

Idag hade kyrkan två högmässor, till ära av advent, och det var fullsatt på dem båda två - med extrainsatta stolar. Kören fick hålla sig uppe på orgelläktaren, vilket jag tyckte bättre om. Det var roligare att stå där uppe och sjunga, och lättare helt enkelt av den anledning att jag bara behövde koncentrera mig på vad min röst gjorde, och inte på hur mitt ansikte såg ut. Jag är lat. Det är jobbigt att le.

Det var inte lika många körmedlemmar med på den första gudstjänsten klockan tio, som på den vid halv tolv, och jag tycker personligen att den andra gick bättre. Vi fick dessutom en högre applåd efter den andra... Jag hade den helt fantastiska Dagmar bakom mig, och hon hjälpte mig hålla ton. På en av psalmerna kunde jag inte låta bli, och sjöng basstämman med Ulf, bara för att. Lite skoj ska man väl ändå ha?

Och lite skoj hade vi. Kyrkokören känns som en seriös grej och vi sjunger seriöst, med seriösa psalmer, och seriösa stämmor, och uttalar dig som dig och inte dej, och det är seriöst. Men när vi stod där uppe där ingen kunde se oss, då var det inte riktigt lika seriöst. Så snart vi inte skulle sjunga satte folk sig ner lite varstans - det fanns cirka en bänk och två stolar, så körmedlemmarna bemannade golvet, och mobilerna flög upp. Ett del personer satt med mobilspel. Ett gäng satt i ett hörn och tog fula foton där de räckte ut tungan åt kameran. En del personer lutade huvudet mot väggen och blundade och halvsov. Några satt och förde en tyst viskande konversation. Sedan var det psalm, och alla reste sig upp igen, för att sjunga seriöst.

Jag misstänker att det här som jag just förtäljt dig kan vara hemligstämplad körinformation, som ingen får veta ett knyst om. Så håll det, för säkerhets skull, för dig själv.


Efter kyrkkaffet med Johanna åkte vi hem, och då var klockan redan halv tre. Att vara aktiv i kyrkan är ett något tidskrävande engagemang. Men det gör inte mig någonting, mina söndagar blir lätt lite långtråkiga annars. Den här söndagen har kanske varit något slö ändå... Men jag klagar inte!

Johanna och jag har till exempel haft många intressanta samtal under eftermiddagen:

Jessica: Johanna? Kan du några synonymer för "skribent"?
Johanna: Googla!
Jessica: Haha! Pennfäktare! Den tar vi.

Johanna: Vet du varför det heter "thumbnail"? Det heter likadant i the Sims, deras profilbild, och jag har inte tänkt på det innan. Men nu såg jag det i skrift... Alltså, tumnagel. Varför är det representativt?
Jessica: Jag vet, det är jättekonstigt. Kanske har det med storleken att göra... Men det är ändå udda.

Jessica: Alltså, det här har jag aldrig fattat, varför översatte de Kittys namn från Nancy Drew? Det tog mig år innan jag fattade det, och jag hängde aldrig med på referensen "Nancy Drew" innan dess. Liksom, inget av de namnen är ju typiskt svenska?
Johanna: Nej, jag vet, jag har funderat över det också. De andra karaktärerna har ju samma namn, så jag vet verkligen inte varför de översatte hennes.

Vi firar även Första Advent med pepparkakor och julmust här borta i England.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar