tisdag 10 december 2013

Djupfryst

10 December 2013

Jag har verkligen flyttat härifrån nu, i tankarna. Inser inte riktigt att jag fortfarande har hela London utbrett för mig - jag är bara rastlös. Försökte ta mig ut i livet idag och kom bara till ett kafé. Sen satt jag där och skrev och var måttligt road.

Det här inlägget blir precis som gårdagens. Jag nämner 90% av min dag i första stycket, resten handlar om filmen jag och Johanna gick och tittade på ikväll - Frozen. Disneys 53:e animerade klassiker, och, min nya favoritfilm från Disney någonsin (uteslutet Lejonkungen, förstås, men det säger väl sig självt). Den här filmen... Alltså den är så vacker och bra och rolig och djup och fin och jag älskar den en massa mycket.


Först och främst, vad handlar den om? Jag visste inte mer än något om en Snögubbe som drömmer om sommaren, något om en riktigt tuff drottning, och något om ett äventyr. Och det stämmer. Berättelsen är lätt inspirerad av Hans Christian Andersens Snödrottningen, och utspelar sig i Norge (vilket ju basically är Sverige, så låt oss säga Skandinavien, för man blir seriöst stolt). I kungariket Arendelle är systrarna Elsa och Anna bästa vänner, tills Elsas magiska iskrafter gör att hon isoleras, och sedan när hon blir drottning råkar hon förlägga hela riket i evig vinter. Hon flyr, och Anna ger sig iväg för att hitta henne och ställa allt till rätta.



Animationerna/Animeringarna (?!) är episka, riktigt riktigt vackra, med sådana detaljer som imponerade mig i Brave, och filmens is ser helt fantastisk ut. Återigen har vi snygga frisyrer (alltså Disney och hår) och jag suktar förstår efter deras underbara klänningar. Den ska ju alltså vara skandinavisk, och karaktärerna heter, förutom Anna och Elsa, Kristoff, Hans, Olaf, och Sven. De kvinnliga karaktärerna är för övrigt kick-ass och lätta att relatera till, och den här filmen är på sätt och vis lite som Wicked, då den fokuserar på deras resa och relation.



Låt oss prata om musiken. Musiken i den här filmen. Aaaaaah. Den är så bra. Soundtracket med filmmusiken är jättevackert, episkt, och fantastiskt. Sångerna är helt underbara, i modern Broadway-stil, och jag älskar hur de samspelar med den klassiska Disney-sagan. Jag ser fram emot att se den svenska versionen, men det går inte att komma ifrån att originalskådespelarna är enormt duktiga. Vi har till exempel Idina Menzel (som gjorde den allra första Elphaba på Broadway! bland en massa annat), Kristen Bell (som jag främst känner som gossip girl...) och Jonathan Groff (Broadway, glee), och flera andra personer, bland dem Alan Tudyk (Firefly, lite animerade saker mest överallt).

Allvarligt talat. Ny Disneyfavorit. Den slår de helt underbara klassiska från de två guldåldrarna. Den slår Tangled. Den är precis lika bra som Pixars Brave. Fast i Norge. Det vill säga Skandinavien. Norden. Jag är en vikingaättling, och jag är stolt över den här filmen. Och så glad att jag såg den. Den kommer se så fin ut på hyllan bland alla mina andra Disneyklassiker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar