lördag 21 december 2013

Mer sol åt folket

, som farao Echnaton sade. 

21 December 2013 

 Dan före dan före dan före Dopparedan. Whaaaaa--? (Också, dopparedan. Doppar någon nu för tiden? Någon som är under sextio? Vi beslöt oss för att strunta i det i år igen...)

Vintersolståndet! Jaa! Det var idag, och jag är mycket förväntansfull för vad det innebär - ljusare tider. Jag är fortfarande inte mörkrädd (faktiskt), men det är så trist att Sverige envisas med att hålla fast i sina novemberkläder. Allvarligt talat? So last month! Jag hade dessutom förhoppningar om snö, men icke. Så lite längre solljusdagar känns med andra ord inte fel, när man sitter och kurar såhär, djupt inne i den skumma skogen i Småland. Jag har svårt att gå upp, cirka, varje dag, och längtar tillbaka till sängen från, ungefär, samma sekund jag går upp.

Men upp går jag i alla fall, idag blev det storhandling inför julen, granen skulle in - min familj har lyckats få tag på en i särklass sned och ojämn stackare i år, trots mitt lobbande för den hederliga plastgranen - juldukarna strykas, och presenter slås in. Det sista lämnade jag, som en äkta prokrastinerare, med nöje inför morgondagen, då det även vankas ytterligare julgodisbestyr.

På kvällen bänkade jag mig med mor och far framför teven, och lät mig förflyttas till det så charmigt animerade Paris i den åttonde PIXAR-klassikern Ratatouille, och inspirerades som vanligt av visdomsorden "alla kan laga mat!" (De bådar nämligen särskilt gott i öronen på en annan kökskatastrof).Sedan såg jag tydligen också ut såhär, fundersam eller nåt i svartvitt.



Livet leker i skogen verkar det som, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar