fredag 13 december 2013

Åsikter o inget annat

12 December 2013 

 Hej bloggen! Idag har jag... Inte gjort någonting. Jag har blivit riktigt förkyld, och ligger och pendlar på febergränsen. Sådär lagom till St. Paul's imorgon... Jippie.... Istället har jag samlat på mig lite tankar och åsikter om saker och ting, som jag tänkte dela med mig av.


Dagens sång: No One Mourns The Wicked, från musikalsoundtracket. Jag nämnde inte den som en av mina favoriter i mitt inlägg om Wicked för ett par dagar sedan, men jag har definitivt lagt till den på den listan nu. Jag har lyssnat på den flera gånger, och tror att jag glömde bort den förut, då den är själva öppningslåten. Den är så vacker. Den är så fantastiskt storslagen, och texten och harmonierna och melodierna och hela alltet gör att jag typ skruvar mig i musikalisk lycka.

Dagens bok: Tordyveln flyger i skymningen, av Maria Gripe. Jag rekommenderar den alltid på hörbok, inläst av Tomas Bolme. Den är underbar, och jag har lyssnat på den säkert över femtio gånger. Insåg att den fortfarande låg på mitt iTunes-bibliotek, så jag har lyssnat på den igen de senaste dagarna. Prosten Lindroth kan vara den bästa karaktären i världshistorien. Det är förresten honom jag baserat Charles Benjamin Bishop (SH) på, med de viftande ögonbrynen och den varma entusiasmen.

Dagens serie: The Vampire Diaries, i den mening att jag har tittat ikapp de senaste två avsnitten idag. Men det går inte att komma ifrån hur lite jag bryr mig om karaktärerna i den här serien nu för tiden. Caroline är i princip enda anledningen att jag fortsätter att följa den. Hon har haft en fantastisk karaktärsutveckling och fortsätter att vara badass, medan huvudkaraktärerna går runt med samma dryga problem. Jag har alltid gillat Bonnie också, som verkligen är ett otp ("one true pairing"; ett perfekt par) med Jeremy, och de nyintroducerade karaktärerna Enzo och Aaron kan kanske bli intressant, men som sagt, det är Caroline som ensamt får det här skeppet att fortsätta flyta. Dotterserien The Originals är i min mening väldigt mycket bättre just nu, och den följer jag gärna.


Ibland undrar jag om det är dumt av mig att nästan uteslutande engagera mig i sådana "triviala saker" som populärkultur. Jag är väldigt passionerad om historia förstås, men inte direkt engagerad, och jag har inte koll på hur livet egentligen fungerar i världen. Engagerade människor är fint, men jag bör nog ta delar av min entusiasm och lägga den till sådant som faktiskt kan påverka och hjälpa människor. Politik eller världsproblem eller nyheter och sociala medier i allmänhet. Ibland tror jag att människor som jag är ett problem, vi har så lätt för att leva i vår lilla bubbla. En fullspäckad bubbla förvisso, men det blir så lätt verklighetsfrämmande. Det är farligt. Jag vet att jag förmodligen aldrig kommer att kunna undgå att leva fangirlens liv, men jag borde försöka att åtminstone ibland leva i åtminstone samma värld som majoriteten av människorna på jorden. Det har jag inte gjort idag. En liten tanke som gnager mig i bakhuvudet bara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar