lördag 21 september 2013

IKEA, alla utlandssvenskars bästa vän

16 September 2013

Idag checkade Johanna och jag ut från vårt hostel i Earl's Court, och var hemlösa i några timmar.

Vi bokstavligt talat hängde på låset vid den mäklar/real estate agent-firma som vi skulle till, och eftersom hela London har sovmorgon typ alltid, så kom vår agent släntrande till jobbet kvart över nio på morgonen (enligt skylten på dörren öppnar dem vid nio). Inga problem uppstod dock, tack och lov, och vi var en timme senare stolta ägare över ett par nycklar, med vilka vi kan ta oss in i vårt hem.

Hem. 

Det känns allmänt fantastiskt att ha flyttat till ett ordentligt ställe, och att slippa det förfärliga, minimala rummet utan fönster och utrymme. Det är också skönt att veta att om jag väljer att flytta hem nu så är det för att jag vill flytta hem, det är inte beroende av omständigheter längre. Jag har jobb och bostad i London. Jag har lyckats med det. Och det har min bästis också. Det är toppen.

För att kunna flytta in och ha ett faktiskt liv här i vårt nya hem åkte vi efter att ha dumpat våra väskor till allas vårat älskade IKEA, i Tottenham. Det är roligt att vara svensk på ett IKEA-varuhus utomlands. Man känner stoltheten brinna, och framför allt blir man snobbig över sin överlägsna kunskap om det svenska språket, vilket gör att man således kan uttala namnen på produkterna. "It's called björk, don't you see? Bjöööööörk." 

Jag har nu inte bara en bostad med tillhörande nycklar, utan även täcke, kudde, lakan, en fin ljusslinga (till, hehe, jag tog redan med mig två hit...), en liten ljuslykta, klädgalgar... Det är nu det börjar, va?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar