fredag 20 september 2013

"Jag kan ju bli religiös här i England"

1 September 2013

... Det var i alla fall den tanken som snurrade runt i huvudet när jag satt och lyssnade på högmässan i den svenska kyrkan, Ulrika Eleonora Kyrka, ute vid Egware Road. Jag må vara både döpt och konfirmerad kristen protestant, men det hindrar mig inte från att ofta bli irriterad när jag försökt mig på att läsa Bibeln. Dock så älskar jag kyrkor och katedraler, och finner ämnet religion som studieobjekt fantastiskt intressant.

Hur eller hur, jag och bästa vän snedstreck rumskompis snedstreck resekamrat Johanna ville till kyrkan idag för att dels knyta kontakter, men främst för att ta oss en liten kik på deras legendariska anslagstavla. Så vi satt där i kyrkbänkarna med förvånansvärt många andra, och jag fann gudstjänsten riktigt hemtrevlig. Inte bara för att alla var så påtagligt svenska, men rent i allmänhet så verkar det vara ett mycket bra litet samhälle - ett fint community som man säkerligen tjänar på att engagera sig i. Till min stora glädje och lättnad höll Johanna med om det när jag frågade henne efteråt, så vi har beslutat oss för att vara med så mycket vi kan, både på gudstjänster och annat som svenska kyrkan i London anordnar.

Efter själva gudstjänsten (som faktiskt också råkade vara ett dop dagen till ära, vilket ju alltid är trevligt - ja, jag är svag för bebisar) var det dags för kyrkkaffe, och vi mötte våra första bekantingar i denna brittiska storstad - andra ungdomar som också var på jakt efter lite umgänge, och den glada prästen som kom och sade hallå. Det var faktiskt riktigt roligt.

Anslagstavlan då? Jodå, den bjöd på en del av det vi hoppats på. Vi var främst intresserade av "jobb finnes"-sektionen, och fokuserade således på den. I princip allt som fanns där var familjer som behövde deltidsnanny, barnvakter, och liknande. Precis sådant som passar mig! Jag har hjälpt till på dagis förut och älskar barn, så jag har med mig en massa mejladresser hem, och jag hoppas att någon av dem som jag trycker upp mitt enkla lilla CV i näsan på ska finna det passande. Eh... Ja, vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar