tisdag 4 november 2014

Sista oktober

31 oktober 2014 

Den sista oktober, mors födelsedag, och familjen delade lite på sig för att utforska olika delar av staden. Far och bror gick till hangarfartyget Intrepid, som numer är ett museum. Födelsedagsbarnet kände för shopping, och jag själv ville besöka parken The High Lane.

The High Lane är en gammal tågsträcka, som engagerade personer (kända som "friends of the high lane") har omvandlat till en lång trädgårdspark. På kartan nedan är det den grönrandiga vägen upp från Gansevoort st. Det är mycket planterat i den södra delen, och olika konstnärer har bidragit med projekt som man kan skåda på vägen. I den norra delen jobbar man fortfarande med att plantera och göra parken i ordning, men man kan ändå gå genom hela. Jag tog min tid och fotade och filosoferade på vägen, och kan rekommendera framför allt den södra delen, som passar en vacker höstdag.

Tog en bild på kartan för att hitta rätt, genom West Village och Meatpacking District.

One World Trade Center, som det synes från West Village

Viktigt fågelmöte i trädet vid Abingdon Sqaure

Snygga fotografier som såldes på vägen

Gångvägen såg delvis ut såhär (notera den amerikanska flaggan i bakgrunden)

Gatukonst som jag och flera andra parkpromenerare fotograferade från stigen

Andra sidan av the High Lane visade stora hus och det här mästerverket


Jag tycker om att fota stängsel





På kvällen skulle vi fira mammas födelsedag med en trevlig middag, och amerikanarna firade Halloween med allmänt tjoho. Glatt utklädda barn sprang på gatorna och gick trick or treating (bus eller godis) i affärerna, med föräldrar som visade alla olika nivåer av engagemang i släptåg. Jag tyckte att de var förfärligt gulliga allihopa, och smygfotograferade, bland andra, Spiderman, Batman, en elefant, och Frodo Baggins. Innan vi gick till restaurangen promenerade vi in i Central Park, för att se på fyrverkerierna som skulle sätta punkt för den stora Halloweenparaden som pågått söderut i stan. Jag har alltid lite delad uppfattning om fyrverkerier, dels med tanke på miljöfrågan, och hur nyttigt det kan tänkas vara för jorden. Dels för att jag finner det sorgligt att ljuden som följer dem innebär firande och glädje för vissa, medan de står för rädsla och olycksbådan för andra (fyrverkerier låter verkligen likt bomber). De här var dock så vackra att jag stod som trollbunden. Intressant också, att jag står på en ö med byggnader och infrastruktur som måste väga många hundra ton, och det är en grupp fyrverkerier i luften som får mig att undra om inte ön kommer att brista. Jag vet inte riktigt varför, men tanken kom när jag stod där. 

Vi avslutade kvällen på en italiensk restaurang som serverade något extremt mycket mat, och vi rullade förbi trötta barn på vägen hem till hotellet. 

En av de mindre fyrverkerierna som jag fångade på bild, innan jag lade ner kameran.

Ett amerikanskt slott i parken, som får en att tänka på en riddartid det här landet aldrig hade

Nattutsikt vid en av dammarna i Central Park

Jag såg minst tio stycken Elsa ur Frozen på gatorna under Halloween!

Mammas pyttelilla smurf som hon fick serverad i en kopp efter middagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar