tisdag 18 november 2014

Ti

18 november 2014 

Jag hade en sådan där toppenmorgon, när man vaknar tidigt bara för att inse att man kan sova i ett par timmar till. Mmm... Inget att klaga på!

När jag sedan behövde gå upp var det en utvilad och glad Teia som kom ner i köket, redo att ta hand om vispen som inte alls vispade omkring - Noah låg och sov. Det är en ganska trevlig start på dagen när man kommer till jobbet bara för att inse att jobbet gör sig självt. Eller ja, in a way. Jag passade på att städa köket och titta ikapp på Reign. När pojken sedan vaknade var det lagom att börja med lunch, som underhöll oss i en timme. Noah åt duktigt med gaffel och sked utan knyssel, och jag blev tvungen att rådfråga min goda vän wikipedia var namnet för tisdag kommer ifrån - tisdag är alltid den jag glömmer, de andra dagarna kan jag som vatten. För dig som inte heller minns, så kommer tisdag från Tyr, den fornnordiske krigsguden (motsvarande Ares och Mars i grekisk och romersk mytologi), vars namn på fornsvenska var Ti, en son till Oden. Jag utbrast "just deeeeeeet" och berättade passionerat om mytologin och dagarnas namn för en mäkta ointresserad Noah... Han var mer engagerad i sin avokado. Vad jag däremot inte visste, för att fortsätta prata om tisdag, var att den klassiskt sett var den tredje dagen i veckan - fram till 1973, då internationell standard infördes. Sånt här är så intressant!!! ... Så, nu vet du det.

Spoiler alert: jag kommer skriva om bajs igen. Du får ursäkta mig, som nanny för en bebis är det en konstant del av min vardag. I alla fall, idag var jag så desperat att jag faktiskt provade det gamla tricket med en klädnypa över näsan - det gjorde fruktansvärt ont, men jag tror nog att det var värt det, om den första sniffen jag fick var något att gå på. Bajsblöjor är verkligen inte speciellt kul att ta hand om, men som Ivar sade: "det är ett smutsigt jobb, men någon måste göra det!" (Mysteriet på Greveholm, Världens Bästa Julkalendrar, 1996. (Snart dags igen! Woho!))

Efter den operationen tog vi en lång promenad, under vilken Noah inte insåg att han egentligen var trött, och istället vinkade till söta damer, tjoade på fåglar, och pekade på träd. Jag gav upp och gick hem, lagom till det att Värdmamma kom från jobbet, och gav mig ledigt. Jag hade en allmänt trevlig eftermiddag efter det.

Stjärnljusslingan som ger ett gulaktigt sken, över min säng

Fönsterkarm med färgglad ljusslinga, foto på Enheten 1.0, en kotte, och en tavla jag köpte i New York (och en släckt lampa)

Ny vitlysande ljusslinga över min bokhylla, med Buffykalendern på väggen bredvid

En kopp te och ett nytt doftljus, detta vanilj. Notera min pyramid av blodgrapefrukter - min nya besatthet. 

Den fluffiga filten Ofelia


Och nu har jag haft den absolut mysigaste kvällen, som så många andra absolut mysigaste kvällar under hösten - jag älskar verkligen hösten - med levande ljus, ljusslingor, regn som muntert småsmattrar mot mina fönster, fluffiga filtar, och Once Upon A Time. Hösten är en perfekt årstid för sagor, för övrigt. Min tanke var att ägna hela inlägget åt att bedyra hösten min kärlek, men jag råkade visst berätta mer om resten av dagen... Hoppsan. Jag älskar verkligen mörka höstkvällar, dock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar