tisdag 1 september 2015

Kapitel ett

1 september 2015


Upprop i gymnastiksalen klockan nio, och en kvart innan var stället alldeles öde. Några minuter före nio såg det dock ut som på bilden ovan, fullt med folk runt omkring mig. Följande skedde:
Rektorn talade en lång stund, vad som var fint var att det märktes att han bryr sig och är entusiastisk, vad som var synd var att han inte var en speciellt bra publik talare. Alla kan ju inte vara det, men det gjorde att timmen tycktes lite extra lång. Vi leddes sedan iväg klassvis, för att bli fotograferade. Va, överraskningsfoto första dan?! Japp, och det gjorde inte mig någonting. Je suis fabulös tous le tajm, och så vidare. (+ har verkligen bemästrat det franska språket, inte sant?)

Det finns flera olika linjer och program här. Ett flertal yrkesutbildningar, där majoriteten går fritidsledare eller behandlingspedagog. Grundskolekurser och svenska för invandrande sjukvårdpersonal finns också, seniorkurs och etableringskurs. Jag ska gå allmän linje på gymnasienivå, och där finns det ett gäng olika inriktningar. Jag läser litteratur.

Våra klasslärare tog oss till vårt hemklassrum, och vi fick en introduktion till folkhögskolan och kursen. Hur länge man går och hur mycket man läser är beroende av vad man har gjort tidigare. Enligt lag ska gymnasieutbildningen i Sverige vara i tre år, så har man aldrig gått på gymnasiet förut går man här i tre år. Några i min klass har helt enkelt valt folkhögskola över vanlig gymnasieskola, dock är alla här över arton år gamla. Vuxna människor som ska ansvara för sitt eget lärande, är tanken. För att få grundläggande behörighet ska man ha läst ett visst antal specifika kurser, och vilka det blir för mig får jag (förhoppningsvis) reda på imorgon, när vi i samarbete med lärarna ska göra upp våra personliga scheman.

Jag kan inte påstå mig ha så mycket att reagera få redan nu, förutom att det känns lite som att gå tillbaka till mellanstadiet. Vi får se hur det hela utvecklar sig... Själva skoldagen var inte speciellt lång, och jag spenderade resten av dan med att komma i ordning, samt bekanta mig med några av de andra internatarna, genom diverse olika kortspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar