måndag 31 augusti 2015

Förändringens Vind

31 augusti 2015


Jag hade redan hunnit landa i Malmö när morgonsolens strålar visade sig...


Dagen i punktform:
  • flyg Gdansk - Malmö 
  • buss till centralen 
  • tåg till Trollskogen 
  • byta packning
  • tåg till Vimmerby 
  • bli hemmastadd på internatet 
  • göra sig mentalt redo för morgondagen, och det kommande året 

Det kommande året, eller snarare de kommande tio månaderna, som ska spenderas genom att studera Allmän linje med litteraturinriktning på Vimmerby Folkhögskola. Jag har inte pluggat på två år, utan valde att ta tid för annat. Jag fick inte ett diplom från IB, som jag läste mina sista två år på gymnasiet, eftersom jag pga dålig mental hälsa (depression och stress och panikångest och annat skojigt) fick gå ner på endast 50% under tredje året. Den sjukdomen har jag tagit hand om, jag har funnit motivation att studera vidare, och första steget är att flytta hit och fylla på den grundläggande behörighet som jag påbörjade när jag första året på gymnasiet läste samhällslinjen. Låter det krångligt? Det är det inte, egentligen. Jag vet vad jag sysslar med, och det är väl det viktigaste.

Det fina här är att jag var totalt urkramad på energi vad gällde skolan, och mådde riktigt dåligt ett tag, men nu är den fasen förbi, och jag är redo att ta tag i plugg igen! Alla som genomgått någonting liknande vet att det inte är något litet, utan en stor seger som är värd att fira. Jag firade väl inte särskilt idag, om nu inte flytten hit kan ses som ett firande. Jag kånkade mina tunga resväskor uppför backen till skolan, och fick nycklar och hyreskontrakt till mitt internatrum av en granne. Såg till att handla och fixa middag, och har börjat komma i ordning med uppackning och inredning. Foton kommer när här ser ordentligt ut. Imorgon börjar det här nya kapitlet på riktigt, med upprop i gymnastiksalen och introduktion till kursen... Japp, skolan är ett faktum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar