lördag 19 september 2015

Vad är väl en fredag utan en brandman?

18 september 2015

Woho, naturkunskap igen! Enda lektionen idag, och lika intressant som förra gången. Den här gången såg vi också på film, och den här innehåll en fakta som jag faktiskt inte visste sedan tidigare. Woho! Alltid kul att lära sig någonting helt nytt. Jag hade faktiskt ingen aning om att delfiner och valar är besläktade med hunddjur, som tog sig tillbaka till havet och utvecklades därefter. Det är ju logiskt när man tänker på det (däggdjur, andas luft osv), men det har inte slagit mig innan. Spännande.


Efter lunchen tog jag ett rejält tag med både strykjärnet och dammsugaren, och kan nu påstå mig ha ett städat och ordnat liv. Jag gick också på en lång promenad runt Vimmerby centrum, för att få en bättre uppfattning över hur landet ligger. Och för att gå till Apoteket. Jag tycker mycket om apotek, de har en massa festliga saker. Jag var inte ute efter något roligare än ögondroppar och näsdukar, men i alla fall. Kilade också in på Coop som ligger precis bredvid, och kom ut med fler avocados och annan mat till helgen. På vägen tillbaka hittade jag ett grönområde med en gungställning... Japp, du gissade rätt. Naturligtvis satte jag mig för att gunga en lång stund. Jag älskar att gunga, det är på något sätt terapeutiskt? Lyssnade på Imagine Dragons Fault, ytterligare ett band jag kan rekommendera.

Gungor är väl till för 21-åringar också, eller?
Hittade också vackra, gula rosor

Jag har beslutat att stanna här i helgen, delvis med förmån att umgås med mina grannar och nya vänner. Flera av internatarna samlades i ett av våra vardagsrum, och umgicks långt in på natten. Vad jag redan har börjat uppskatta med att bo här på internatet är hur lätt det är att stilla sina sociala behov. Jag sitter ofta och pysslar med något på mitt rum, eller är utomhus och traskar omkring. Men när som helst om jag känner att jag väldigt gärna vill prata med någon, är det bara att gå ner i matsalen och vardagsrummet, och umgås lite med vem som än råkar vara där då. Det är nästan alltid någon av pojkarna som sitter och spelar tv-spel, till exempel, och de är alltid pigga att hänga lite med en. Jag går dessutom dit ganska ofta ändå, bara för att fylla på min tekopp, och det är kul att det alltid finns någon att säga hej till.

Så ikväll satt vi då som bäst och hade det allmänt trevligt, när världens mest volymiösa alarm skrällde till i högtalarna. Varningssignalen fick oss alla att tåga ut, och invänta den brandbil som kom efter en kort stund. Så snart brandlarmet går på skolan kopplas det direkt till stationen, och de ryckte ut på en gång. Jag var först med att hälsa brandmannen välkommen, och fick förklara för honom att det inte alls rörde sig om någon öppen låga. Så snart alla var utanför huset kunde vi konstatera att det inte brann någonstans, och dra slutsatsen att en stackars tjej bara duschat för varmt. Tydligen är systemet extremt känsligt här, och för heta vattenångor sätter igång kaoset. Brandmannen bekräftade vår teori, och vi kunde lugnt återgå till att diskutera livets många spörsmål i vardagsrumssofforna.

Brandpaniken avstyrd, åter umgänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar