tisdag 15 september 2015

Scotland is ADDICTIVE

15 september 2015

Min första lektion idag var "Läsk", det vill säga "läs och skriv", som jag får tillbringa hur jag vill. Satt i biblioteket och skrev dagbok, och lyssnade på The Lumineers Scotland om och om och om igen. Har sedan fortsatt att lyssna på den varje chans jag fått idag - på läsningen under nästa lektion, på rasten, när jag räknade matte, när jag tog en tupplur efter skolan, när jag gick ner i källaren för att tvätta... Det är en av mina absoluta favoritlåtar, jag älskar den.




Helt asocial har jag dock inte varit - satt och pratade med mina nya polare under varje middagsrast. Vi har fem matraster på den här skolan: frukost, förmiddagskaffe, lunch, eftermiddagskaffe, kvällsmat. Jag börjar lära mig när matsalen är öppen nu, och kan med nöje tillkännage att deras vegetariska mat än så länge har varit riktigt bra. Yay för det!

Apropå matte, så har jag valt att lägga in det ämnet tre gånger i veckan. Tekniskt sett behöver jag det inte (har redan behörighet i ämnet från mitt samhällsår), men jag vill gärna läsa det för min egen skull. För dig som känner mig kommer det inte som en överraskning att jag haft svårt för ämnet tidigare, dels för att jag saknar basförståelse för hur matematik överhuvud taget fungerar, dels för att jag inte övat tillräckligt. Repetitia mater studiorum est, ni vet, latin för övning är moder till kunskap. Jag hoppas på att dessutom kunna ta behörighet i den något mer fördjupande kursen jag läser nu, matematik 2b. Lärarna är jättebra - vi har tre stycken, så man behöver inte vänta länge på hjälp. Så här i början tycker jag faktiskt att det är riktigt roligt att sitta och klura på igen. Ska kanske nämnas att jag inte räknar på överhuvud taget någon avancerad nivå, men det spelar väl ingen roll egentligen, om jag lär mig och finner det underhållande? Jag sätter alltid på musik under de lektionerna, för att skapa en egen bubbla där jag kan ignorera resten som pågår i klassrummet, och bara fokusera på mitt eget tänkande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar