fredag 31 oktober 2014

En historisk stad

29 oktober 2014 

Dagen började med pannkaksfrukost, med lönnsirap och färska bär... Och färskpressad apelsinjuice och varmt te... Det är trevligt med hotellfrukost.

Därefter bjöd dagen på en fyra timmar lång guidad busstur genom staden, som vår reseledare ordnat. Vi började med att åka upp till Harlem där vi fick en bensträckare, och kunde titta på cool gatukonst. Vi åkte förbi delar av Central Park, flera olika museum (bland annat the Met där tjejerna från gossip girl alltid brukade sitta utanför på trappan och äta sin lunch), runt FN-byggnaden med dess många flaggor, och ner i the Village (där karaktärerna ur FRIENDS bor). Vi hade också möjlighet att gå ut och ta foto på den kända Frihetsgudinnan. Det var inte jättelätt eller särskilt speciellt att se henne, på så långt håll, men det var väldigt fint väder.

Harlem. Spöket av en reklammålning för längesen.

Harlem. Hotell där flera framstående människor bott någon gång.




Trafik i New York City

Free at last. Free at last. Thank God Almighty I'm free at last. - Martin Luther King Jr.


Fröken Frihetsgudinna, i redigerad svartvit.

Farbror som utnyttjade platsen för att teckna.

Det blev också ett stop för att gå till World Trade Center Memorial Ground, en fantastiskt vacker plats, precis där tvillingtornen stod fram till 9/11 2001. Bredvid står ju nu också det nybyggda One World Trade Center, som förut kallades för Freedom Tower, med planering för att bygga Two. Jag var sju år när det hände. Jag minns det inte. Jag minns inte var jag var när jag fick veta, hur jag reagerade, eller ens när jag fick reda på det. I mitt liv har det varit ett faktum. Kanske är det av just den anledningen som jag fortfarande har svårt att greppa händelsen, att förstå hur enorm tragedin faktiskt var, hur otroligt det var. Det känns både overkligt och svårt att förstå på samma gång som det känns självklart. Det var en speciell upplevelse att se var de stod, att se den vackra memorial som uppförts, att röra ristningen av namn på personer som jag aldrig hört talas om.

"Bassängen" är ytan där ett av tornen stod. En förvånansvärt liten yta för en så hög byggnad.

"Räcket" runt där namnen på de som dog är inristade i svart koppar.



Nybyggda One World Trade Center





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar