fredag 24 oktober 2014

East London baby

18 oktober 2014 

Jag bor i nord-östra London, där den typiska east London-dialekten är ganska framstående. Jag har märkt det flera gånger innan (de flesta jag träffar som jobbar i närheten låter allmänt chav), men det var extra tydligt när jag spenderade tre timmar hos frisören idag.

Språknördskämt


Jag föredrar alltid att gå till min vanliga frisör, men eftersom hon är i Sverige tänkte jag att det vore lite för avancerat. Istället bokade jag tid hos en lokal frisersalong där jag först satt och väntade, sedan fick jag mitt risiga ekorröda hår både tonat och klippt. Det var rätt festligt att höra så mycket dialekt, lördag och fem frisörer jobbade, plus en manikyrist i ett bakre rum, som alla pratade massor. Efter ett tag, när jag bara skulle sitta där och vänta på att färgen skulle ta sig, pluggade jag dock in Sagan om Ringen och fortsatte lyssna.

Blev jag nöjd då? Jaaadå! Förvånansvärt nöjd, till och med, med tanke på att jag behövde förklara vad jag ville på engelska och viftade med ett par bilder på mobilen. Inspirationen för frisyren var en längre version av Ingrid Nielsens, och för färgen Belle från Once Upon A Time. Jag skajpade med både Johanna och föräldrarna med det nya håret och alla tre sade "ah, det är mycket ljusare?" Nej. Nej, det är mörkare.


Uppklippt, casual, screenshot från YouTube


Mörkt rödbrunt, med varma toner


Voilà! Fruktansvärd kvalité på bilden, men jag är toppennöjd med håret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar