lördag 11 oktober 2014

Sprutar filmåsikter som vanligt

5 oktober 2014 - del 2

Efter att hela familjen ätit liiiite för mycket på kinarestaurangen gick vi till de tre biograferna som ligger mellan Piccadilly Circus och Leicester Square - Empire, Vue, Odeon - för att leta filmer som vi ville se. Mor och far var taggade för The Hundred-Foot Journey vilken gick på Odeon. Jonathan och jag valde Dracula Untold som visades på Vue.

Innan filmerna började gick vi in på Costa för att ge pappa ett par tidiga födelsedagspresenter, något han inte alls hade någon aning om. Det var en extrem överraskning. Han visste ingenting, han förutsåg det inte alls. (Jag ljuger, jag var inte det minsta diskret så det var ungefär lika överraskande som när en nöjd katt börjar spinna). Mamma köpte en pytteliten cappucino, och pappa fick två kuvert och ett paket. Jonathan och jag var mycket förväntansfulla att se hur våran gåva skulle tas emot - en t-shirt från Forbidden Planet med huvudkaraktärerna från The Big Bang Theory. (Kanske bör nämnas att pappa älskar den serien, efter att ha introducerats av yours truly). Dessutom med det fantastiska citatet "since I am Sheldon Cooper you will be my C-men" på, en referens till Marvels X-men. C-men däremot kan ju läsas som seamen, men skämtet ligger förstås i semen. "Så ni är mina C-men?" frågade pappa roat. "Ja, jag och Jonathan är ju dina semen!" lade jag till, och kände mig som den absolut fyndigaste människan på jorden. Jag har dålig humor, jag vet. Jag är nöjd med det.


Min mamma har inte enorma händer, muggen är pytteliten gulligull!


Pappa i sina barns födelsedagsgåva

Sedan gick vi till våra respektive biografer, och Jonathan och jag peppade Dracula Untold. Min lillebror köpte en läsk, medan jag valde det vanliga biogodiset: en Ben&Jerry-milkshake. Min favoritkombo är Clever Cookies och Cone Sweet Cone. Vi satte oss tillrätta i den lilla intima biosalongen, och eftersom vi var lite sena missade vi ungefär halva reklamen, något vi inte klagade över. (Bioreklam i det här landet är alltid typ en halvtimma lång). Efter att ha sett trailern för The Maze Runner, som syskonen J och J borde se snart, började Dracula Untold. 

Den här filmen är inte en filmatisering av Bram Stokers roman, men den har med flera aspekter av den historien. Den berättar om Prins Vlad av Transsylvanien, en före detta krigare hos sultanen, som fortfarande kämpar för fred i sitt land, och som har en kärleksfull hustru och en ung son. När sultanens son, den nye sultanen, kräver unga pojkar, inklusive Vlads son, till sin armé tar Vlad det drastiska beslutet att ta del av en gammal förbannelse som gör honom oslagbar - men som får honom att törsta efter blod. Vlad spelas av Luke Evans, också känd som Bard från The Hobbit, eller professionell Orlando Bloom-kopia, och han ger en riktigt snygg porträttering av sin karaktär. En man med ett dovt förflutet, stark moral, en rättvis ledare, och tillgiven familjefar. Hans fru Mirena spelas av Sarah Gadon, som jag personligen inte är bekant med (via duken, inte träffas-för-te), men som också gör sin roll bra, den klassiskt känslosamma modern. Dominic Cooper är också med och spelar sultanen, men större jubel ska ges till Charles Dance (Papa Lannister i Game of Thrones). Han spelar en romersk kejsare som först blev förbannad med vampyrism, och han är suverän i sina scener. Framför allt en dialog mellan honom och Luke Evans levererades riktigt bra, där författarna till manuset också måste få en applåd. Flera av birollerna, både på Vlads och på sultanens sida, görs också av duktiga skådespelare.
   Annars måste kostymeringsteamet nämnas för sitt goda arbete, och musiken, som är skriven av Ramin Djawadi (Game of Thrones), skapar tillsammans med ljus- och specialeffektsteamen den mörka, historisk fantasy-känslan som fyller filmen. På ett par ställen borde manuset varit lite tydligare, men annars är det en bra film. Liksom Wicked, liksom Maleficent, ger Dracula Untold en "skurk" hjältens roll och visar ett djupare perspektiv. Kan rekommendera genrefans att se den på bio, den kan också passa en mörk höstkväll när man vill gosa ihop det med ett gäng vänner och en skål popcorn. Ännu mer rekommenderas den till dig som har tröttnat på den moderna vampyren med all dess piffiga prakt, då den här filmen åtminstone snuddar vid "originalet" och gör en snygg rendering av vampyren.

Nöjda gladingar efter bion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar