onsdag 29 oktober 2014

En galen dag i New York

28 oktober 2014 

Ett åk med the subway i New York, och jag inser att jag tycker bättre om the tube i London, som jag är van vid

Låt oss ha ALL REKLAM! #timessquare (typ)

Obligatorisk. Första PSL (pumpkin spice latte) för säsongen. Mmmmm!

Hotellet där flera scener ur gossip girl spelats in!

Konkurrens om maten vid Central Park

Tacosmiddag

Slö kväll i hotellrummet - tv visade Legally Blonde


(Inläggsrubriken syftar på en Mary-Kate & Ashley-film, för dig som undrar) (Jag skulle kunnat skriva mer om vad vi har gjort) (Men jag är trött och vill sova, så jag tänkte bara sammanfatta det i foton)


EDIT: Det här inlägget blev alldeles för tråkigt, så jag tror jag bör redigera det... Okej då.

Den här dagen var ett första smakprov på New York, och vi vandrade runt på Manhattan till flera olika typiska sevärdheter. De enorma elektroniska anslagen med reklam vid Times Square, en typisk trappa vid samma ställe som jag sett ur glee, jag blev förstås glad att gå förbi the Palace där flera gossip girl-scener spelats in, likaså att se Grand Central Station, där massvis med filmscener tagit plats. Det är också en häftig sal där inne, och framför allt taket var jättevackert, med ett himlavalv där stjärntecken målats.

Grand Central Station


Vi tog oss till Central Park, och gick med dess södra ände, innan vi gick in i parken via Columbus Circle. Det har hunnits byggas upp stora publikställningar för marathon... et? en? Hur skriver man marathon i bestämd form? och flera plakat runt om hade bilder på gamla vinnare. Vi traskade en sväng i parken, där träden visade en kaskad av gröna och gula kronor, de grå ekorrarna skuttade omkring, och människor tog foton, stod och tränade, eller promenerade precis som vi.

Central Park



På kvällen gick vi runt i våra kvarter på Upper West Side, i jakt på en trevlig restaurang. Vi hittade ett mysigt, bullrigt ställe som hette 5 napkin burger. Jag valde trots dess namn att beställa tacos, vilket var toppengott. Jonathan frågade när vi beställde om gränsen för att få dricka alkohol här i staten var 21, något jag med sorg misstänkt, vilket servitören sade stämde. "Men, vill du ha en öl kan jag ge dig en öl," sade han till Jonathan och blinkade. Dessutom slängde han in gratis cola, inte bara en, utan tre stora glas. När han kom in med de blev mina ögon stora som tefat, för vem tusan klunkar i sig så mycket läsk på en gång? Jag är inte amerikansk, jag kan inte dricka så mycket läsk. Framför allt inte när jag just ätit en stor portion tacos.

Trots allt vi hunnit se har jag inte riktigt fått in känslan att jag faktiskt är här än. Jag får inte svindel när jag tittar upp på höghusen, jag känner igen mig från platser som jag sett ur tv-serier men förstår inte riktigt att jag är där. Det är en lite konstig känsla, med tanke på hur länge jag har velat besöka staden. Det är tur att vi har flera dagar kvar, för då hinner säkert inspirationen och glädjen komma ordentligt. Kanske har det bara med trötthet och jetlag att göra, eller helt enkelt att det blir så mycket intryck på en och samma gång att hjärnan tillslut stänger av. Men jag är i New York, vilket jag snart kommer att inse, och då blir det fler äventyr imorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar