lördag 11 oktober 2014

All rise!

6 oktober 2014 

Den sista dagen min familj var här firade vi pappas födelsedag ordentligt - genom att gå till The Center Criminal Court of England and Wales ("Old Bailey") och titta på en mordrättegång. Det var en väldigt intressant upplevelse! Inte bara hade advokaterna och domaren de typiska perukerna, det var en massa formalia och extremt tydlig, vacker brittisk engelska. Domaren tilltalades alltid med "my lord". Det var jättespännande att se proceduren - det främsta jag vet om juridik kommer från den amerikanska tv-serien Drop Dead Diva. Idag förhördes bara ett vittne, och det hela var över på mindre än en timme. För övrigt var det inte ett extremt morddramakaos, och det verkade redan givet att den åklagade skulle komma att hamna i fängelse, men man har väl inte listat ut längd av straffet osv än. För att komma in var vi tvungna att lämna våra väskor och mobiler, vilket vi fick göra på en pub i närheten, och gå genom en säkerhetskontroll. Jag kan informera att man inte har tillåtelse att ta in tuggummi - säkerhetsvakten tog mitt paket och slängde det. Vet inte riktigt varför det skulle användas som vapen, men jag har råkat ut för tuggummi i håret en gång, så jag får väl acceptera reglerna.

Efteråt gick vi till en pub 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar