söndag 8 november 2015

Resan hem, del 1

2 november 2015 

Eller, "Jag är den mest hatade personen på det här flyget".

Tidig morgon. Dimma. Trafikköer på bron. Bogdan skjutsade mig ändå snällt och utan att klaga till flygplatsen, där jag efter en längre kram till pojkvännen fick virra mig iväg i jakt på security och rätt gate. Jag lyckades hitta frukost på vägen, och gick vidare med en pappersmugg i hand. Genom kontrollerna och lång kö för att gå på planet, och sedan knö omkring och boxas lite om utrymme med de andra passagerarna. Alla verkade resa med en kabinväska så det var snålt om plats för bagaget, men jag lyckades trycka in min illgröna kompis ovanför huvudet på en annan trött resenär. Sedan tog jag min plats, och blev snart den mest hatade personen på flyget.

Jag skulle också ha hatat mig. Jag försökte sova, men det var svårt. Min förkylning, som legat och lurat i några dagar, valde nämligen den här tidpunkten att bryta ut ordentligt. Ingen vill sitta bredvid den som är förkyld på publik transport. Och tro mig, ingen vill vara den förkylda personen på publik transport heller. Jag försökte att inte nysa högljutt, jag försökte att inte snyta mig alltför ofta, och jag hoppades att ingen mådde illa av mina handsprit. Mer kunde jag inte göra, än att gömma mig under min jacka och halvslumra till min musik.

När vi fick gå av var jag en av de första ut ur planet, för att göra lidandet så kort som möjligt för de andra resenärerna. Jag marscherade iväg genom säkerhetskontrollen och vidare den långa sträckan från EasyJets längst-bort-på-hela-flygplatsen gate, tillbaka till civilisationen med badrum och restauranger. Kontrollerade tågtiderna, och satte mig ner för att andas och äta lunch. När det var avklarat berättade SJ roliga nyheter för mig - alla tåg till Vimmerby var antingen slutsålda, eller uppe i en tusenkronig prislapp. Ehehehe, va? Och nej tack. Jag ringde min lärare och förklarade att jag skulle bli frånvarande en halv dag till, eftersom jag bara kunde ta mig halvvägs hem idag. Sedan åkte jag tåg till Trollskogen. Kraschade hemma hos mina föräldrar för natten, med planen att fortsätta resan upp till Vimmerby och skolan imorgon.

Det är roligt att resa omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar