söndag 8 november 2015

Dubbelt upp slott

31 oktober 2015

Vi kan ju säga så här: det gör inte ont att vakna i en kejsarstor säng, i ett vackert rum på ett slott, med ett dimmigt, skotskt landskap utbrett utanför fönstret. Det gör inte heller något att sedan gå in i det stora, fräscha badrummet och senare gå ner till matsalen för att serveras en blandning av typisk skotsk och kontinental frukost. En frukost som för övrigt var så fantastiskt god att jag glömde bort att fotografera den för dina ögon... Men jag kan nöjt berätta att jag aldrig ätit godare äggröra, som dessutom var toppad med strimlad lax! En underbar start på dagen.

Den traditionella toasten med de söta små marmeladburkarna och teet kom jag mig faktiskt för att fota, med vägen upp till slottet som synes genom fönstret
 Vi hörde oss för lite om vad som fanns att göra i närheten, vilket inte var särskilt mycket, men en sak fångade genast vårat intresse. En kort biltur bort låg nämligen det historiska Glamis Castle (uttalas glamms), så dit åkte vi. När vi kom fram möttes vi av ett enormt slott i röda toner, och utanför dansade äldre farbröder i någon typ av folkdansdräkt en rytmisk dans med käppar. De hade en hovnarr med sig som fullkomligt misslyckades med att trumma i takt - det var ett festligt välkomnande och definitivt god underhållning. Efter att ha tittat på "the dance with the sticks!" ett tag tog jag och Bogdan en promenad runt på ägorna, och sade hej till ett gäng söta kor. Längre bort skymtade de typiska highland cattles, men vi behövde skynda oss tillbaka till slottet för att hinna med en guidad tur.

En del av det magnifika Glamis Castle

Söta kossor

Glamis Castle tillhör familjen Lyon, och har gjort så sedan 1300-talet. Delar av slottet är fortfarande i bruk av familjen, som utför sina "lordliga arbetsuppgifter", något vår guide verkade lite förbryllad av själv och inte gick in vidare på. Elizabeth the Queen Mother besökte ofta slottet som liten, och där fanns flera gamla målningar på henne som barn. Princess Margaret föddes på slottet, och är den första ur den brittiska kungafamiljen på flera hundra år att födas i Skottland, något guiden var märkbart stolt över. Glamis Castle är  också den plats som Shakespeare valt att förlägga sin handling ur MacBeth till, trots att pjäsen utspelar sig ungefär trehundra år innan slottet faktiskt byggdes. Vi hade en väldigt engagerad guide som förde oss genom flera rum på en timmes rundtur. Hon berättade om spöket Den Grå Damen, som ofta ses sitta i familjens kapell, och jag sprang faktiskt in i ett spöke i ett annat rum. Spöket, vitsminkad och klädd i en gammalmodig klänning, ställde sig bredvid mig och stirrade intensivt på mig en lång stund. För att det inte skulle bli alltför pinsamt vände jag mig till henne och hälsade artigt. Spöket fortsatte stirra och gick sedan iväg. Slottet höll även en Halloweeninspirerad rundtur för barn, så då och då hörde vi förskräcka skrik från andra delar av slottet.

Glamis Castle och tillhörande slottsträdgårdar bakom en vackert utbredd murgröna


Med en snar solnedgång i bakgrunden

När vi kom tillbaka till "vårt" slott tog vi en tur runt deras ägor, och gjorde oss sedan i ordning för kvällens middag. Anledningen till att vi spenderade helgen på ett slott var inte bara för att det ju är ett förträffligt sätt att spendera en helg i Skottland på. Bogdan och jag har nu varit tillsammans i över ett halvår, och det ville vi fira lite smått. Vi sågs inte på vår faktiskt milstolpsdag, men ett par veckor senare gjorde ju ingenting. Så vi firade vårt blomstrande förhållande med en underbar middag på ett lika underbart slott. Återigen var maten så smarrig, och jag så upptagen med att faktiskt umgås med min pojkvän, att jag glömde ta kort på den. Den var också så mättande att jag nästan inte orkade min dessert, en ljuvlig sticky toffee pudding... Nästan, det gick till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar