måndag 30 november 2015

En lugn dag på Oxford Street (jo, faktiskt)

20 november 2015

Ah, sovmorgon. Bogdans alarm ringde och han gick upp för att gå till jobbet. "Honey? Are you having breakfast with me?" "Hnnnng?" Nej. Jag sov vidare.

När jag väl gick upp valde jag att ta en frisk promenad runt de närmaste gatorna. Hittade ett par olika småparker som jag gick igenom. Jag älskar småparker! Det är en av mina favoritsaker med London, att de har valt att fyllt några kvarter inte med stora byggnader, utan med gulliga parker. Soho Square är en av mina personliga favoriter.

Därefter tog jag mig till Oxford Street, av ett par olika anledningar:
a) ett av mina favorit-Costa ligger bakom Miss Selfridge och Urban Outfitters, och jag ville dit
b) Oxford Street, hur många snigelgående turister som än trängs där, är London och en del av mitt London
c) jag har aldrig något emot att spendera några timmar inne på Topshops flagship store, som ligger mitt på Oxford Street (faktiskt bredvid Miss Selfridge, så nära favoritkaféet!)

Jag har också upptäckt en ny sak med Oxford Street: om man har tid att ta sig tid, och flanera runt och bara promenera utan att stressa sönder, så är Oxford Street en riktigt trevlig gata i London att flanera runt på. Framför allt inför jul då de sätter upp de lysande bollarna i luften igen. Jag älskar högtidsdekorationer.

Känn myskänslan

Jag traskade runt inne på Topshop en stund, men hamnade hyfsat snart inne på Costa, där jag beställde ytterligare en tiramisu latte från högtidsmenyn. Inte världens nyttigaste, men om nom nom god. Jag satt i flera timmar och skrev dagbok, ett vanligt nöje även när jag bodde i London. Jag hade kunnat göra fler saker den här fredagen, då julmarknaden och kyrkan har stängt, men jag trivdes väldigt mycket med att bara chilla på ett av mina favoritställen större delen av dagen. Jag var ganska trött efter gårdagens långa marknadsjobb, och förrgårdagens långa resande. Anledningen till att kyrkan har stängt på fredagen är för att alla som hjälper till på marknaden inte ska dö av utmattning. Framför allt de som gör mer än jag, som bär alla leveranser, bygger upp alla stånd, och jobbar med julmarknaden i större utsträckning.


Tiramisu latte från Costa

Oxford Street på kvällen, visst är holiday-London fint?

Jag gick från Costa i gränslandet mellan eftermiddag och kväll, och promenerade tillbaka till hotellet - men kikade förstås in i några affärer här och där. Inne på ytterligare en favorit, Accessorize, hittade jag äntligen en ny plånbok. Min gamla som jag fått från Indien har gått sönder i ena sömmen, och jag har letat efter en ny ett tag. Jag älskar Accessorize, framför allt deras väskor, och deras plånböcker är lika söta och bra i kvalité. Hittade också ett par nya örhängen och en ny ear cuff i guld från Topshop (yes, jag kikade på dem, gick därifrån, och gick sedan tillbaka). Mycket nöjd med min lilla skörd.

När Bogdan kom tillbaka från jobbet gick vi ut för att äta på en pub som han blivit tipsad om, som låg i närheten av Piccadilly Circus. Det visade sig att det var mer av en klubb än en pub, med alldeles för hög musik för att kunna prata i normal samtalston. Jag tog med Bogdan till den spanska restaurang som jag besökt med familjen innan vi såg musikalen The Book of Mormon för ett par år sedan. Restaurangen Andalucia ligger precis i närheten, så det kändes som ett bra alternativ. Vi valde båda vegetariska alternativ, och drack sangria till. Maten var helt okej, kunde ha varit bättre, sangrian var jättegod. Efterrätterna var utsökta. Vad vi åt var mindre viktigt än sällskapet dock, jag är fortfarande överlycklig att vi haft möjlighet att ses igen innan nyår.

Spansk middag

PS. Varför skriver jag högtids- istället för jul-? Jag försöker vara inkluderande till alla som inte firar just julhögtiden. Högtid är mitt försök att översätta engelskan holiday, som fungerar bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar