söndag 15 november 2015

Fars dag (tårtrecept)

7 november 2015

Okej, så fars dag är inte förrän imorgon, men jag åker ju alltid tåg halva söndagen, så vi firade det hemma idag istället. Jag provade ett nytt tårtrecept, något modifierat förstås. Succé! Och jag har lärt mig det utantill, eftersom jag skrev kopior till både mamma och farmor. Ett superenkelt recept dessutom, delar det här med om någon är intresserad:


Mascarponetårta med digestivebotten

Botten: smält 50 g smör och 50-100 g mörk choklad. Blanda med 150 g smulade digestivekex. Tryck ut i form med löstagbar kant, grädda 8-10 min på 200 grader C. Låt svalna. 

Krämfyllning: vispa 4 dl grädde till hårt skum. Vispa 1,25 dl strösocker och 2 äggulor pösigt. Blanda ner 250 g mascarponeost. Vänd ner vispgrädden i äggblandningen. Fyll formen, ställ att stelna i frysen. 

Servera gärna med färsk passionsfrukt eller bär, något syrligt för att bryta av mot det söta! 


Till pappa köpte jag ett gäng kaktusar, som jag planterade om i en finare kruka och fyllde med stenar. Jag vidhåller att kaktusar är en fantastisk present, även om resten av världens befolkning inte tycks hålla med mig. Tror dock att pappa gillade dem, så allt gott.

Inte ett mästerverk av en florist kanske, men rätt okej ändå


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar