måndag 30 november 2015

Äppelpaj

28 november 2015

Började dagen med att åka till simhallen med pappa. X antal längder senare (brukar aldrig räkna) åkte vi hem och åt den traditionella andra frukosten. Direkt efter det satte jag igång med att baka en äppelpaj. Under gårdagen fick jag ett plötsligt sug efter att baka en äppelpaj, något jag inte gjort sedan jag var liten. Läste några recept och beslöt att en paj med ordentlig pajdeg och lock vore lite för tidskrävande, så jag gjorde en vanlig smulpaj istället. Jag gjorde dock en egen twist, hade i krossad mandel och vaniljsocker i smuldegen, och lade äpplena i lager med sirap och ytterligare krossad mandel några gånger. Hoppades att sirapen skulle framhäva en mer karamelliserad karaktär till äpplena. Spelade Taylor Swift på hög volym och dansade runt i köket.

Använde sju äpplen för min paj

Det andra lagret med sirap och mandelkross

Efter lunch åkte jag med mamma till farmor, för att gå ut med fasters hund, Teddi, som är där på besök i helgen. Det ösregnade, och den lilla pudeln är inte förtjust i regn, men följde ändå lydigt med ut i skogen. När vi gått halva vägen började han titta upp på oss med sorgsna, bedjande ögon. "Måste vi fortsätta nu? Jag är kall och våt, vi kan väl gå hem." Väl hemma blev han ordentligt torkad och fick sedan busa med både mamma och mig, och dessutom gosa i mammas famn en lång stund efter det, så han var nog ganska nöjd i alla fall. Jag bjöd på äppelpajen, som inte var fullt så karamelliserad som jag hade hoppats, men riktigt god ändå!

Grått regn från grå himmel, ner i grå sjö

Två blötdjur

Decemberfika ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar