tisdag 13 oktober 2015

Lantflicka

10 oktober 2015

Mm, lördag morgon, tid att sova ut och ligga och dra sig länge... Nepp, inte för mig! För att hinna med tåget fick jag gå upp halv sex, och gå ut en dryg timme senare, i ett becksvart Vimmerby. Vi var tre passagerare som väntade på tågstationen. Jag lyssnade på Magnus Chase. 

Tomt tåg tuffade fram i morgonmörkret
 Jag kom fram när morgonens sista dimmor flytt för dagen, och kunde njuta av en sen frukost i ett solfyllt kök hemma hos mamma och pappa. Jag och mor åkte och handlade, och som vanligt märks det att jag inte varit hemma på några dagar - jag babblade stup i ett. Jag har alltid pratat väldigt lätt med min mamma, och hon har lärt sig att orka lyssna (heh), så närhelst jag ser henne efter ett uppehåll är det som ett vattenfall av ord ska ur mig. Vet inte hur festligt resten av mathandlarna fann mina många meningar, dock...

Murgrönans fiende

Hemma väntade trädgårdsarbete, något jag tycker är superroligt. Jag älskar att dra på mig världens största byxor, kängor, och en rutig skjorta, och med en hörbok i öronen sätta igång någonstans i trädgården. Idag sökte jag guld i potatislandet med min lillebror, och vi tjöt båda glatt "Tato!" när vi hittade någon. Vadå, det gör man när man letar potatis? Det visar på entusiasm och eh, finess, mhm.

Jag tog också tag i vår slingrande murgröna, och drog bort överdelen av den, som letat sig in i taket. Det var ett engagerat och fantastiskt roligt arbete. Allvarligt talat, när jag blev klar tyckte jag att det var synd att vi inte hade mer murgröna att riva ner.  

Tårtan bröad med mandelflarn för en extra liten smaknot

Min far fyllde år i veckan, och ikväll samlades hela familjen för att fira honom - lillebror och jag kom med tåg, farmor med bil. Vi festade på mammas goda africana (jag fick en special med quorn istället för kött) och njöt av varandras sällskap. Jag hade också lovat pappa en födelsedagstårta, som jag engagerat mig i under dagens timmar då jag inte var ute i landet. Han är svag för typiska sockerkaksbottnar, och jag uppdaterade klassikern genom att ha i saften från en halv citron. De två lagren utgjordes av vispad mascarpone och kokade, gelésockrade jordgubbar. I grädden utanpå hade jag i smält vit choklad, vilket gav den en mycket mjukare, mildare smak. Det fungerade riktigt bra tillsammans, (även om jag gjorde mentala små notiser om hur jag kunde förbättra den till nästa gång), och jag fann det intressant att inse att jag tog mig an uppgiften med ett annat tänk. Jag plockar trots allt upp små tips och tankar från matlagningsprogrammen jag hela tiden tittar på. Som Dan Howell sagt, "Just keep the cooking channel on and it will slowly improve your life!"

Tårtdekorerare är kanske inte mitt blivande yrke, men jag gav det ett försök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar