tisdag 27 oktober 2015

Högskoleprovet

24 oktober 2015

Jag har aldrig skrivit Högskoleprovet förut, men planerar att göra det både höst och vår det här läsåret. Idag var det dags för första gången, för vilket jag förberett mig genom att bland annat köpa blyertspennor. Jag äger visst inte blyertspennor längre? Jag föredrar att skriva med bläck, det är bekvämare.

Högskoleprovet består av fem prov som alla är 55 minuter långa. Tre verbala delar (svenska och engelska) och två kvantitativa (matematiska resonemang och statistik), varav en verbal del räknas bort. Provdagen som helhet tog nästan åtta timmar.

... och jag fann det riktigt roligt! Jag har pluggat en del på gamla prov på nätet och gudars skymning vad det är tråkigt. Att äntligen få skriva dem ordentligt när det faktiskt betyder något var riktigt kul. Jag gillar provatmosfären. De verbala delarna gick som väntat riktigt bra, däremot måste jag jobba mycket mer på de kvantitativa inför nästa provtillfälle. Men det var en positiv upplevelse, och jag är stolt att jag gjorde provet överhuvud taget. Det skulle verkligen inte hänt för några år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar