fredag 9 oktober 2015

Bästa fredagen

9 oktober 2015

Det här har varit en så fantastiskt bra dag. Klart bästa på hela veckan. Je suis très nöjd.

Jag började dagen med att vakna redan klockan sex, och gick upp för att tvätta. Produktivitet startad. Fixade frukost och åt i lugn och ro i ett stilla grupprum - de övriga internatarna tycks inte gilla tidiga morgnar. När min lektion började tjugo över tio hade jag hunnit dammsuga och damma mitt rum, sortera min garderob, packa inför helgen, festat till hyn med en ansiktsmask, pysslat om mina växter, samt gjort mig själv i ordning. I bakgrunden hade jag det alltid så älskade MasterChef Australia. 

En naturkunskapslektion senare fann mig i matsalen, och efter det fortsatte sysslorna. Jag stod och strök i en timme, och hade nöjet att just då se en dessertutmaning på matlagningsshowen. Torktumlaren på internatet är lagom långsam, så när den äntligen var klar kunde jag organisera den rena tvätten, bädda sängen, stryka lite till. Jag satte mig sedan i ungefär en timme och skrev vidare på min biografianalys av Ökenblomman återvänder. Min fråga har gått från att handla om nomadkultur och religion till att undersöka Diries kritik av den invanda sexismen i Somalia, vilket både är intressant och faktiskt ganska roligt att skriva om.

Sedan fick jag bege mig ut i den krispa höstdagen (för övrigt så inser jag att jag direktöversätter där, men jag tycker att det fungerar på svenska?), och gick till en av de artonhundra frisörerna i stan för att få ordning på mitt skatbo. Allvarligt talat, det finns löjligt många frisörer i Vimmerby. Vi snackar fem på samma gata, tre i ett annat gathörn, och ytterligare två någon annanstans. Och de är bara de jag vet om, det kan gömma sig fler. För ett par veckor sedan gick jag nämligen på salongsjakt, och frågade om tider och priser. Hittade den tidigast lediga tiden hos frisören som tog minst betalt för en klippning, så dit traskade jag glatt idag, med Magnus Chase i öronen. Kul att dras med i Riordans skrivande igen, man saknar hans stil och universum när alla andra böcker är utlästa. Nåväl, håret. Det har behövts klippas ett tag nu, jag har gått runt med läskigt många kluvna toppar. Ville ha det kortare och voluminösare (voluminösare? Jag har felaktigt, om min ordlista stämmer, trott att det hetat volumiösare. Där ser man), och frisören förstod precis. Jag är toppennöjd! Nämnde att jag gärna lockar det, så hon fixade lite enkla lockar för att visa hur det kan se ut. Jag lär definitivt gå dit igen.


Foto post frisören

Lekte lite och gjorde en gråskalig version också. Gillar faktiskt den här bättre..?

Och ikväll har jag avslutat min analys och skickat iväg den (åtminstone ett första utkast) till min lärare, jag har sorterat och redigerat foton, jag har bloggat ikapp lite grann från veckan (ursäkta dröjsmålet), jag har ätit kvällsmat (quornpaj), och jag har tittat på första säsongens avsnitt, Repairs, av Agents of S.H.I.E.L.D. Jag hade faktiskt glömt hur mycket glädje det är i det avsnittet. Riktigt bra att avsluta kvällen med något sådant alltså. Nu ska jag bara skajpa en liten stund med Bogdan, och sedan väntar, ganska välförtjänt får jag väl ändå påstå, sängen. I allmänhet... Jag har haft en så bra dag, och det gör mig massa glad. Yay för den här fredagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar