tisdag 17 februari 2015

Pancake Day = Fettisdagen

17 februari 2015

Nej, jag visste faktiskt inte att International Pancake Day, Mardi Gras, och Fettisdagen är en och samma dag, som firas av en och samma anledning - att äta fetare mat än vanligt innan början av fastan. Men som alltid kom wikipedia till min räddning och fyllde mina kunskapshål.

Dagen som idag var liknade i mångt och mycket gårdagen som igår var. Jag tog ut Noah på en promenad, i det underbart strålande solskenet. Han somnade, så jag kunde gott sitt på en parkbänk och njuta av vårvädret i en halvtimme. Satt och skrev och älskade livet i all gemytlig allmänhet. När han vaknade pekade Nussa enträget på det flygplan som surrade över oss ("Zzz! Zzz!") och flörtade med ett par gamla tanter, som förtjust babblade tillbaka.

Februarisol i parken, inte helt fel (snarare helt rätt, faktiskt)

Vi åt lunch hemma, Noah skyfflade i sig fiskpinnar, och sedan lektes det en massa i vardagsrummet. Jag försökte bygga ett stadigt torn av lego, men blev konstant avbruten av Noah, som hade egna, arkitektiella idéer. Annabelle låg i sin stol och grymtade, och tittade med enorma, fortfarande blå ögon runt om sig i rummet. Jag säger fortfarande, för vi tror att de kommer att skifta till bruna.

På kvällen var jag uttråkad, och tittade längtansfullt på mina träningskläder från igår. Då jag mer eller mindre börjar på minus vad gäller kondition och smidighet, eftersom jag inte alls är van att röra mig ordentligt (mer än de dagliga promenaderna med Nussa, förstås), borde idag vara en vilodag. Pappa har varnat mig för att börja för hårt. Jag tryckte på En man som heter Ove och gav mig ut i alla fall, fyrtiofem minuter, tre kilometer, men mest rask gång, och bara lite jogg. Ikväll kom jag ihåg reflexvästen, och jag kom ihåg att stretcha när jag kom hem. Varenda gång jag ska gå i trappan låter det ändå "Aj, o, ah, nej, aj, oh!" för varje steg. Mina muskler är inte helt pepp på att jag plötsligt vill börja använda dem.

Hemma efter turen, stretchar i trappan. Glad.

Familjen åt mycket riktigt pannkakor ikväll, Värdpappa gjorde helt fantastiska pannkakor med vegetarisk spenat- och ostfyllning. Det var toppengott. Semla blir det inte förrän imorgon (askonsdagen då fastan egentligen börjar...) på Ung i London. Tror inte att jag åt en enda semla förra året, och i år blir det två? Så det kan gå - men det är väl för att jag hänger så mycket i kyrkan.

Den pappskalle som tänker sig att det ska gå att rita med gelpennor på bakplåtspapper måtte ha magiska krafter, för det fungerar då inte det minsta för mig. Däremot kan jag precis som vanligt teckna direkt på huden, och om man fixerar det med hårsprej så lär den "tillfälliga tatueringen" faktiskt sitta ett tag. Jag kopierade en bild jag hittat på We Heart It för ett tag sen som jag tycker är dels väldigt gullig, och dels har en stark, fin symbolik, och stoltserar alltså nu med den här på armen:

Originalbilden
Ganska fint va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar