söndag 1 februari 2015

Farväl Bilbo

1 februari 2015

Söndag, och jag hade fruktansvärt svårt att sova, igen. Somnade först på småtimmarna, så när jag vaknade var det tyvärr till insikten att jag skulle komma att missa gudstjänsten. Jag åkte till kyrkan ändå, och hängde i kaféet ett tag.

Kaffe och dagboksskrivning för att ladda innan bion
På eftermiddagen väntade dock festligare grejer, och jag åkte iväg till klustret som även går under namnet Leicester Square. Det var äntligen dags för mig att se sista Hobbit-filmen, det vill säga, Peter Jacksons The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Jag lyckades lura med mig Gustav att se den, och vi gick till Odeon. Först och främst: jag är sjukt missnöjd med Odeon. Det var första gången jag var där, och de töntade till det totalt. Det är ingen hemlighet att jag avskyr 3D, och naturligtvis valde jag då en visning som var i vanlig, hederlig 2D. När filmen börjar är det dock 3D-bandet de spelar i alla fall. Och inte kommer de och ber om ursäkt heller, eller förklarar problemet (jag kritiserade dem efteråt och de sade att de inte kunde spela upp 2D-filmen) - de kom inte ens med 3D-glasögon förrän efter cirka tjugo minuter, utan det fick man gå och hämta själv. Alternativt sitta och kisa och försöka se vad som pågick ändå. Usch nej, jag är så färdig med 3D. I min mening ger det ingenting extra till filmen, det blir bara rörigt och jag får ont i huvudet. Vid ett enstaka tillfälle har jag uppskattat 3D, och det var för den enkla anledningen att jag inte märkte att det var där.

Men, själva filmen. Jag har inte varit lika pepp på den tredje och sista installationen i The Hobbit-trilogin som de andra två. Det beror främst på oro över hur filmatiseringen skulle hanteras. The Hobbit av JRR Tolkien är en av mina favoritböcker, men jag har i allmänhet stort förtroende för Mr. Jackson. The Desolation of Smaug, tvåan i serien, fann jag absolut fantastisk. Min personliga Tolkien-expert var dock inte helt nöjd med trean, så jag satte mig tillrätta i biosalongen med lite kluvna känslor.

... Jag tyckte att den började bra, det gjorde jag faktiskt. De fick med hur mycket mer det handlar om karaktärsdynamik snarare än ett äventyr, och det tyckte jag att de gjorde ganska bra. Men sedan blev jag missnöjd, och till och med uttråkad, och satt mycket kritisk genom resten av filmen. Jag väntade hela tiden på att de skulle komma tillbaka till rätt spår, men det hände aldrig. Tempot var dåligt, jag blev missnöjd med ett flertal regissörsbeslut, manuset höll inte, och flera scener var för dåligt utförda. Inte så mycket från skådespelarnas sida som från manus och regi, tyvärr. BOTFA gick ifrån boken lite för mycket, och jag tyckte att de knöt ihop vissa trådar dåligt. Det gavs för mycket tid åt fel saker, och återigen, klippningen, tempot, och manuset levererade inte. Inte ens Bilbos komiska hemkomst gjorde väsen av sig, mer än att påminna publiken om hur dystert vi just haft det. Nej, tyvärr måste jag erkänna att jag mest blev besviken av den här filmen. Det hade du kunnat göra bra mycket bättre, Peter, det hade du.
Jag är för övrigt inte en professionell filmkritiker, bara en passionerad nörd!

Intresserad av mer svammel om The Hobbit? Läs mina tankar efter DoS, och mina tankar om bok v film från i somras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar