söndag 30 augusti 2015

Hör klockorna ringa

29 augusti 2015

Den Stora Dagen för Pati och Brudgums-Bogdan är här! Jag startade den genom att spendera en timme hos frisören och blev fin i håret, sedan frukost med Bogdan och ett par vänner. Brudparet hade ordnat buss för alla gäster som tog oss ut till festlokalen, till vilket ett hotell hör, och alla hade tid att göra sig tjusiga. Sedan började själva bröllopet...

Bröllopsfrisyr, som under kvällen föll sönder lite i ännu "messigare" stuk, vilket jag gillade. Mycket nöjd!

Frukostomelett med tomat, pesto, och mozzarella

Fann även ett staket fyllt av hänglås, som naturligtvis skulle plåtas!


Det var en katolsk mässa i kyrkan, som fördes på lika parter engelska och polska. Jag har aldrig varit på en katolsk mässa förut, så det var intressant att notera likheter och skillnader. Brudparet strålade, och det var ju ändå det viktigaste, och det var fantastiskt att få vara med om. Efteråt blev det en lång rad av lyckönskande, fotografier och hejarop, ackompanjerat av en underbar stråkkvartett, innan alla tog sig till festlokalen efter ceremonin.

Dekorerad kyrka innan alla gäster intagit sina platser


Minns du att jag i februari i år önskade att snart få gå på bröllop, och lyssna till stråkkvartett? Önskan uppfylld!

Innan den här helgen såg jag till att läsa på om polska bröllop, och fann att två fakta ofta upprepades: det är mycket mat, och mycket alkohol. Jag kan nu intyga att det stämde i det här fallet. Först skålades brudparet, sedan följde en trerättersmiddag. Jag lyckades komma ihåg att fotografera alla de vegetariska godsaker som kom min väg... Däremot plåtade jag inte vildsvinet, som kom in vid ungefär midnatt, och inte heller bröllopstårtan, som jag helt enkelt var för uppspelt för att komma ihåg att fotografera innan den försvann. Den var fantastiskt god, fräsch och lätt med smak av passionsfrukt. Senare serverades ytterligare en rätt, ifall någon kände sig lite låg sådär framåt tvåsnåret, trots att det hela tiden fanns en öppen buffé att ta för sig av... Och efter ett tag fanns även ett gäng desserter samt te och kaffe att välja på. Jag måste få påstå mig nöjd med att jag hoppade över buffébiten, jag blev mätt nog som det var.

Någon slags mojs inlindad i gurka, med minisallad och stjärnfrukt

Kvällens bästa rätt. Jag skulle kunnat gifta mig under kvällen, och det hade mycket väl kunnat vara till den här underbara soppan. Krämig och varm och kryddig, med smak av diskret tomat. Om. Nom. Nom.

De typiska, polska "pirogerna" - som jag hann skära lite i innan jag kom på att ta en bild!


"Nattamat", rätten som kom in vid två ungefär
 Direkt efter den första sittningen skulle dansgolvet öppnas. Pati och Brudgums-Bogdan hade övat in en enkel men fin koreografi till Ed Sheerans Thinking Out Loud. Återigen hade Bogdan som best man en uppgift, vilken var att hjälpa till att få resten av gästerna att förstå när de också kunde börja dansa, så vi fick vara beredda att börja valsa omkring så snart deras koreografi var avklarad och applåderad. Jag känner mig pinsamt dålig på pardans - har dansat mycket innan, men alltid individuellt, aldrig pas de deux - och slappnade inte av förrän fler folk virvlade runt. Tacksamt nog tog inte det lång tid. DJen fungerade som toast master, och höll i ett flertal av lekarna. Några var till för alla som ville dansa, och mest för skojs skull. Andra korades av en vinnare, och priset? Ja, det var en flaska vodka. Jag dansade tills fötterna ömmade, och ändå lite till, samtalade med andra gäster över kaffe, var inte helt oresonlig vad gällde vodka shots, och var framför allt glad över hur lyckliga och nöjda brudparet verkade. Vid ett tillfälle frågade jag Pati om det här var hennes drömbröllop uppfyllt, och hennes strålande leende sade allt jag behövde veta. Jag hade alldeles för trevligt för att ta en massa bilder (dessutom hade de ett par professionella fotografer som smög omkring och tog ordentliga kort), men jag hade lovat min mor en bild på mig och Bogdan, som såg såhär tjusiga ut:

... och förhoppningsvis mindre stela under resten av kvällen

En selfie i dålig kvalité kan jag faktiskt också bjuda på


Festen var officiellt slut klockan fem på morgonen, och det var strax därefter som jag och Bogdan kunde gå och lägga oss - i egenskap av best man och +1 vore det ofint att ha gått iväg tidigare. Största skillnaden som jag fann från de bröllopsseder jag är mer van vid, var dock att brudparet stannade kvar tills sista gästen gått. De skulle tacka av alla, och stanna till slutet, de blev inte "ivägskickade" till sin smekmånad av alla andra. Det var en rolig upplevelse att vara med om, inte bara för att jag naturligtvis är glad att ha fått fira deras stora dag, men bara för att bröllop är så fina i allmänhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar