torsdag 27 augusti 2015

Flög till Polen idag

27 augusti 2015

Japp, en annan liten resa jag undanhållit bloggen. Polen, hux-flux? Nejdå, det har varit planerat länge. Bogdans vänner gifter sig i helgen, och vi ska förstås vara på plats för att lyckönska paret och fira milstolpen med dem. Den senaste månaden har jag funderat på klänning och frisyr och smink och skor och väska, samt hittat passande flyg och transporter.

Så idag blev det att ta tåget ner till Malmö, flyga över till Gdansk, visa upp adressen vars namn jag inte riktigt kan uttala till en taxichaufför, och så infinna mig i den mysiga lägenhet som Bogdan bokat åt oss de första dagarna. Han kommer återigen flera timmar senare än mig, så jag har utforskat stan på egen hand. Gdansk är gemytligt och har strålat i solen idag, och jag har strövat runt lite grann på gatorna. Jag var i Polen för ungefär fem år sedan, men om minnet stämmer besöktes inte Gdansk då.

Nu på kvällen har jag myst i soffan med en filt. Mina vänner och jag har startat ett bokklubbsprojekt, så jag passade på att lyssna på de första sex kapitlerna av Jane Austens Persuasion, den enda av hennes fulla romaner som jag inte läst innan. Än så länge måste jag medge att den inte är lika rolig som de andra, men vi får se, den kanske tar sig. Jag älskar trots allt Austens andra verk, framför allt Sense and Sensibility och Emma.

Tänt ljus och dricker te i väntan på att Bogdan ska landa och ta sig hit

Annars idag har jag (som vanligt lite efter populärkultur i musikgenren) upptäckt tjejgruppen Little Mix, och uppskattar verkligen attityden i framför allt deras låt Salute. Feminism på rätt sätt, utan att lägga skuld på någon grupp genom att höja den ena, utan bara allmänt uppskatta alla:

Ladies all across the world, listen up we're looking for recruits,
if you're with me let me see your hands, 
stand up and salute! 
Get your killer heels, sneakers, pumps, or lace up your boots,
representing all the women - salute, salute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar