fredag 28 augusti 2015

Dagen före

28 augusti 2015

Vaknade till ett soligt Gdansk idag, här har man tydligen inte låtit hösten få spelrum riktigt än. Eftersom jag börjar skolan igen om bara några dagar (efter ett två års långt uppehåll!) är det höst väldigt snart, men det höll inte Gdansk med om. Här strålade solen hela dagen!

Så jag är i Polen för ett bröllop, som går av stapeln imorgon. Bogdan har äran att vara best man, åt brudgummen vars namn också råkar vara Bogdan. Vi mötte upp honom och hans blivande brud, Pati, på förmiddagen för att åka till kyrkan och festlokalen. De ville visa oss hur allting skulle gå till, vad Bogdan som best man hade för uppgifter under kvällen, och bara i allmänhet gå igenom schemat. De har valt en fantastiskt trevlig, rustik lokal med mycket charm och känsla. Kyrkan är gammal och vacker, utan att vara överdådig. Jag har bara träffat Pati en gång innan, för två år sedan, och det var jättekul att se henne igen, och framför allt se hur nöjd hon verkar vara med all planering. Lika glad i hågen tycktes Brudgums-Bogdan, så det blir säkert ett fint bröllop!

Vi åkte tillbaka in till centrum för lunch, och mötte upp ytterligare några av bröllopsgästerna. Senast, och innan nu enda gången, jag var i Polen var i slutet av nian för en stor klassresa. Jag minns maten väldigt väl, mycket för att vi endast tycktes bli serverade soppor och kyckling - jag skojar inte, det var vad varenda restaurang gav oss. En soppa har dock fastnat speciellt i mitt minne, då det är första gången jag kan påstå att jag genuint uppskattat svamp i min mat. En svampsoppa i ett urgröpt bröd, som jag senare har uppfattat är en polsk klassiker. Gissa vad jag valde som förrätt idag?


Brödbulle med svampsoppa, varm och god

På kvällen åkte jag och Bogdan till Sopot med tåg, där vi mötte upp några av vännerna som ska till bröllopet, för middag och drinkar. Vi hittade ett hamburgeställe som hade en trevlig vegoburgare på menyn - men nej, den var slut. Jag fick nöja mig med en ganska tråkig sallad. Cocktailbaren vi tog oss till efteråt bjöd däremot på allt annat än besvikelse - suveräna drinkar som var både fina och goda. Vi ruvade på en var, innan vi tog en promenad ut över Sopots långa pir, under vilken vattnet glittrade i månljuset.

Vet inte vad mitt ansikte gör för misslyckad min där, men våra drinkar var för fina för att inte visa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar