söndag 31 maj 2015

Social söndag

31 maj 2015

Jag började morgonen med att ringa till min mor för att gratta på mors dag, vilket jag under samtalet prompt glömde bort att göra. ... Jag är en väldigt tacksam och god dotter. Ehm.

Jag bor alltså hos Bogdan i Köpenhamn i några dagar nu, innan jag åker hela vägen hem till Trollskogen. Några av hans vänner hade bjudit in oss på lunch idag, en jättetrevlig familj med två små barn. Så jag var naturligtvis nöjd - bebisabstinens är annars en vanlig och svår åkomma för avtackade nannies. Däremot kunde jag inte prata så mycket med barnen - liksom Bogdan är familjen rumänsk, och jag insåg snabbt att det är ett språk jag inte alls förstår. Jag kan säga "da" och "nu" (ja och nej), men ingenting annat. Danska, som de också talade, förstår jag ju inte heller. Jag menar verkligen inget illa när jag säger att danska låter som en torterad säl, det är bara en observation av ett språk jag helt enkelt inte kan få kläm på. (Nejdå, jag är inte alls partisk som svensk, vad pratar du om?) Jag fick nöja mig med att leka med barnen utan språk, och konverserade med deras föräldrar på engelska. Maten de serverade var helt underbar, och vi stannade flera timmar i deras eminenta sällskap.

Därefter tog vi oss till en annan del av stan, till en bowlinghall, för att utmana Bogdans två vänner. Eller, de hade kommit med förslaget så tekniskt sett utmanade väl de oss... Bogdan och jag förlorade dessutom, men det var riktigt roligt ändå. Varenda gång jag bowlar kommer jag ihåg hur otroligt kul det är, och utbrister att "det här borde jag göra oftare!" Även om vi förlorade spelade vi hyfsat bra (vilket kändes extra skönt för mig eftersom det här är första gången jag möter hans kompisar), och alla fick in några strikes varje match. Efteråt beställde vi varsin milkshake och satt och pratade ytterligare en stund, innan morgondagens sysslor gjorde sig påminda, och vi åkte hem för att få en god natts sömn. För övrigt kan jag säga att det känns helt fantastiskt att veta att jag är helt ledig i en vecka, och bara har sådana här dagar framför mig... Inga mer bajsblöjor på ett tag nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar