onsdag 15 april 2015

En riktigt bra överraskning

15 april 2015

"No stories lives unless someone wants to listen" - JK Rowling 

De orden mötte Hanne och mig när vi steg in i Leavsden, Warner Bros Studio Tour av Harry Potter. Mina Värdföräldrar gav mig nämligen en överraskning i födelsedagspresent, och Värdmamma körde mig och Hanne ut till studion. Först fem minuter därifrån (när jag kände igen ortsnamnet på trafikskyltarna) förstod jag vart vi var på väg. Att besöka studion har inte varit en enorm prioritet för mig, vilket har förvånat alla mina vänner, som vet att jag står högt på skalan av HP-nördighet. Jag har inte fått uppfattningen att det är så intressant egentligen, men jag hade riktigt roligt. Det var fantastiskt att se alla sets och props på riktigt, och jag fann massvis att titta på, även om ingen information om hur produktionen gick till var ny för mig. Det inspirerade min dröm om att jobba med filmproduktion ännu mer, som flammade upp flertal gånger under dagen. Att gå omkring i studion var toppen, dock var det två saker som kändes extra fantastiska... Men jag ska låta fotona tala för sig själva.

Eldstad i Stora Salen

The Gray Lady's klänning (dvs Helena Ravenclaw, dotter till en av skolans grundare) (btw totally want one)

Dean Thomas säng i Gryffindorpojkarnas sovsal, komplett med lakan från karaktärens favoritlag, West Ham

"You know that space by the fire is the Make Out Corner!" - jag som inte kunde hålla tankar eller tunga i styr när vi såg Gryffindors uppehållsrum (så vi vet vad jag skulle gjort om jag gått i Gryffindor... Ehe)

Detaljerna på alla props är fantastiska, n'est pas ?

Magi på riktigt

Richard Harris kosym som Dumbledore i rektorns kontor (RIP, du fantastiska Albus)

Källarhålorna där det undervisas Trolldryckskonst

The bat of the dungeon himself, Severus Snape

Sista dörren inför Hemligheternas Kammare

"Riddle me this, eh, Potter?" - A Very Potter Musical

Den mest mänskligt onda karaktären i hela serien----s kostymering

Som en elak Elle Woods. You gotta admire her, though.


Foton från tio års filminspelning

Den nyöppnade utställningen med Hogwartsexpressen

Jag kan inte rekommendera deras Honungsöl... Som för övrigt serveras varm i böckerna, och inte fizzy och kall! (Men klart vi var tvungna att prova... Hanne fick i sig sin, i alla fall).

Nattbussen, komprimerad av tre gamla dubbeldäckare, och dess hållplatsskylt

"Alla destinationer (inget under vatten)"

"... And they were perfectly normal, thank you very much." - Harry Potter and the Philosopher's Stone, kapitel ett om familjen Dursley, Harrys inte-så-trevliga mugglarsläktingar

Lily och James Potters stuga... Och dödsbädd

Stuart Craig, designern, lät sig inspireras av by  Lavenham i Suffolk när han satte ihop Potter's Cottage

Precis som i böckerna lade jag handen på grinden för att visa min respekt för The Boy Who Lived och hans föräldrar


Vi tog också en tripp genom Diagongränden...

Ollivanders trollstavsbutik var tyvärr inte öppen... Inte för att jag hade sju galleoner på mig, det typiska priset för en av hans trollstavar

Bokhandeln och Weasleytvillingarnas skämtbutik

Det var supermysigt att sitta ute i strålande solsken med Hanne, vid Privet Drive, Potter's Cottage, och Nattbussen, och dricka den fruktansvärda Honungsölen. Men det absolut, oslagbart, allra bästa var att gå runt den enorma modellen av Hogwarts Castle, som använts för flera av de överskådliga scenerna. Att få se slottet på riktigt, se hur otroligt detaljerad modellen är, att få en ordentlig uppfattning om hur det sitter ihop och hur markerna runt det ser ut... Jag kan inte beskriva hur stort det var för mig. Jag blev riktigt rörd, och kunde naturligtvis inte hålla tillbaka några tårar. Hogwarts är den fysiska platsen som betytt och berört så många människor och karaktärer, både i verkligheten och i den fiktiva världen, och det slog mig på ett särskilt sätt när jag gick runt modellen. Det var det allra sista på rundturen, och jag spenderade säkert en halvtimme bara i det rummet. Det var verkligen helt otroligt att se, och allvarligt talat, jag skulle gärna gå tillbaka, för samma pris, om så bara för att se den igen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar