söndag 8 juni 2014

Salig röra

8 Juni 2014 

Jag vaknade långt före tuppen i morse, när det fortfarande var mörkt. Varför ska min hjärna vara medveten halv tre på morgonen? Det är bara acceptabelt om jag inte sovit innan på natten utan haft ett engagerat socialt liv, eller kanske om jag måste upp för att hinna med ett flyg.


 Flera timmar senare sade jag adjö till sommarstugan, havet, och bryggorna, och halvsov i bilen hem till Trollskogen. Där väntade ett par timmar städning, hushållspyssel, och inslagning av presenter. Jag hade också erbjudit mig att skapa en av de gåvor som Jonathan önskat sig i födelsedagspresent - pannacotta med vaniljsmak. Enda anledningen till att jag visste hur jag skulle hantera vaniljstången var tack vare matprogram på tv (främst MasterChef Australia). Efter en mindre kritisk olycka där allting kokade över och svämmade ut över spisen, lyckades jag röra i gelatinet utan större problem, och hälla upp i glas. Det var alltså med spänning jag väntade på omdömet från pannacotta-älskaren, min bror. Innan jag kunde få det skulle det dock firas ordentligt då min lilla bebisbror blir hela arton år imorgon (what), så det var kusiner och farmor och hund på besök, och fantastisk god middag à min lika fantastiska mor, och ja må han leva och presentöppning och trevligt sällskap och glada skämt och intressanta konversationer och hela kalaset. Utlåtandet blev till slut att det var en riktigt god pannacotta, så jag är nöjd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar