torsdag 5 juni 2014

Bilbos favoritbadvisa

5 Juni 2014 

 Trots tågstrejken kan man ta sig från min trivsamma lilla håla i skogen till den spännande staden Växjö, vilket jag såg till att göra idag. I väntan på tåget skickade jag en bild till Erik på boken jag läser, och frågade om han ville ses. Han gick med på lunch.


Den bok jag just nu läser är ju som bekant Sagan om Ringen, av vår allas älskade Tolkien. Trots att jag absolut älskar filmerna har jag aldrig läst böckerna förut, men nu står stjärnorna i rätt position! Och eftersom Erik är min privata expert vad gäller Tolkiens verk, var det naturligt att dela med mig av den glada nyheten med honom. Jag har inte kommit så långt än (fyra-fem kapitel), men jag älskar humorn, den varma berättarstilen, hur mycket av dialogen jag känner igen från filmerna, och framför allt, den svenska översättningen. Min kopia är från 70-talet, och den har ett totalmysigt språk som får mig att minnas varför jag verkligen älskar mitt modersmål. Det är toppenhärligt att läsa!

Så efter en mindre shoppingtur i stan (där jag förgäves letade kalendrar för året 14/15 - "de kommer kanske in nästa vecka...") satte jag mig bekvämt tillrätta i en stor röd soffa på stadsbiblioteket, och fortsatte att följa Frodos flytt, från Hobsala till Bockrike. Bäst som jag satt där och smålog åt bonden Maggots avskedsgåva till herr Bagger, kom Erik. Sugna på lunch båda två hamnade vi på en uteservering, där vi genast diskuterade hela Lord of the Rings-franchisen, och dess många intressanta karaktärer, samt våra förhoppningar på nästa film i The Hobbit-triologin. Därifrån gick samtalet till Game of Thrones, då vi behövde diskutera förra avsnittets brutala överraskning (ingen av oss har läst böckerna), vad alla karaktärer har för sig, vilka vi hejar på, och alla teorier om vad som komma skall. Vi pratade om det i ungefär två timmar. Efter en liten promenad till sjön och tillbaka, hamnade vi på biblioteket igen, den här gången för att nyttja deras kafé. Samtalsämnet vid det här bordet var udda filmer och litteratur, bland dem Liftarens guide till galaxen. Jag skulle personligen aldrig rösta på Zaphod Beeblebrox som president.

Jag tog farväl av Erik efter fikat, och begav mig hemåt med min hutlöst tunga bokkasse, och min fulla påse från KICKS. Kvällen har jag spenderat uppkrupen i soffan, med Netflix. Komedin Revenge of the bridesmaids passade utmärkt för en heltrött hjärna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar