måndag 13 januari 2014

Abstinens


 12 Januari 2014

Nu har jag varit borta från London i nästan en månad. Jag saknar den staden så mycket att det gör ont. Tips för den enfaldige: saknar du London är det inte ett jättebra tillfälle att flytta därifrån titta på BBCs Sherlock. Men eftersom His Last Vow visas idag tänkte jag hylla London i alla fall. Det vill säga, lista allt jag saknar:

1. De många möjligheterna med en storstad 
Det finns så mycket i London. Allting är så nära. Jag saknar att bli sugen på sushi och en timme senare sitta och äta det på en sushibar. Jag saknar att känna för att gå till ett museum och ta vägen förbi South Ken efter jobbet. Jag saknar att ha tusen olika möjligheter att välja mellan, oavsett om det gäller mat, bio, klubb, promenadstråk.

2. Mitt jobb
Bebisabstinens har jag haft en längre tid, ungefär från och med den sekunden jag sade hejdå till Rosie. Jag saknar att ha någon annan än mig själv att tänka på, jag saknar att manövrera barnvagnen i hissen på tågstationerna, jag saknar att vårdslöst kasta ut blöjpåsen på väg ut på promenad. Jag saknar de trevliga människorna på kontoret, och jag saknar Lenas oändliga lyssnande till låtar av Anastasia. 

3. London
London är, av alla de städer jag besökt, min favoritstad. Den senaste månaden har jag blivit tvungen att inse att jag måste se till att bo där igen. Jag saknar de vackra, typiskt brittiska namnen på alla platser. Jag saknar parkerna. Jag saknar stadspulsen. Jag saknar att åka tunnelbana. Jag saknar att höra en salig blandning av hundra olika språk på en dag. Jag saknar att bli kallad "love", "sweetheart", och "madame" av främlingar. Jag saknar Themsen och alla landmärken. Jag saknar att bara gå någonstans för att plötsligt komma fram till en plats som betytt något, antingen historiskt eller fiktivt. Jag saknar att när som helst under dagen kunna tänka "jag bor faktiskt i London!" och skina upp och bli glad. Jag saknar min stad, och jag saknar att åtminstone kunna låtsas att jag har möjligheten att stöta på mina favoritskådisar eller andra kändisar.



En del av mig tycks inte ha förstått att jag inte bor där längre, heller. Flera gånger den senaste veckan har jag sett något event som är i London, läst någon skådespelarprofil som säger att den personen bor i London, eller hört en plats i området nämnas, och varenda gång har jag först smålett lite, och tänkt "jag bor också här, jag kanske ska gå dit!" bara för att sedan inse att jag flyttade därifrån. Jag älskar Sverige, och jag älskar skogen, men det enda jag vill just nu är att flytta tillbaka till staden runt Themsen.


Har i alla fall kvar min ljusslinga från ett engelska IKEA...
Konsulterande detektiv Sherlock Holmes och doktor John Watson

Något uttråkad här hemma. Det är inte London, och nu blir det återigen hiatus för Sherlock...






1 kommentar:

  1. Alltså, åh, jag känner så väl igen mig i det här. Jag är definitivt inte klar med London och saknar det verkligen dagligen. Jag ska så också bo där igen, någon dag.

    SvaraRadera