torsdag 16 juli 2015

"Det ser ut som en sydeuropeisk stad"

16 juli 2015

- Jessie, när planet nedsteg över Portugals huvudstad. Bogdan, som satt bredvid mig, tittade oförstående på mig. "Det är en sydeuropeisk stad? Vad pratar du om?" Jag hade svårt att förklara. "Ja jo, men det ser ut som den stereotypiska sydeuropeiska hamnstaden!"

Jag har alltså tagit mig till Lissabon under dagen, först med tåg till Köpenhamn där jag mötte upp Bogdan, och sedan flyg. Vi ska ta en veckas kombinerad sol- och stadssemester, samt umgås med hans föräldrar som bor i staden. Jag har aldrig varit i Portugal förut, och det var dessutom flera år sedan jag senast var på en riktig, vit sandstrand, så jag är superexalterad.

Pepp på tåg
 När vi kom fram mötte Bogdans föräldrar oss på flygplatsen. De körde genom stan för att jag skulle få en uppfattning av hur det ser ut, och svarade tålmodigt på mina många frågor om stadens historia. Vi åt kvällsmat hos dem, och jag har nu provat några rumänska minirätter - dock är det rumänska köket ganska köttfyllt, vilket jag som pescetarian inte äter. Men bröd och getost och någon slags grönsaksröra var inga som helst problem! När kvällen blev sen tackade vi för allt hos Bogdans föräldrar, och åkte till den lilla lägenhet vi har hyrt för den kommande veckan. Här är jättefint, men jag går husesyn imorgon. Nu ska sovas.

Utsikt från Bogdans föräldrars lägenhet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar