fredag 17 juli 2015

Oceanário

17 juli 2015

Bogdan ville bestämt ta med mig till Lissabons stora akvarium, så under vår första dag spenderade vi flera timmar med att titta på fisk. Jag älskar akvarium, och har redan besökt ett flertal i olika länder (senast var jag med Nuss-Nuss på London Aquarium), men här har jag förstås inte varit förut. Jag kan dock rekommendera det! Att gå och titta på fiskar är för övrigt vetenskapligt bevisat lugnande, och kan vara väldigt befriande och rogivande. Bogdan och jag är ju dock 80 år, så vi kunde inte låta bli att irritera oss på de gapiga ungarna som sprang omkring, och klagade över att föräldrarna inte engagerade sig tillräckligt. Men förutom det, vilket dessutom gick över så snart vi kom från utställningen med små grodor och ödlor, så var det ett mycket lyckat besök.

Det främsta akvariet höll både småstimm och hajar, rockor och levande stenar

Ett helt gäng rockor, faktiskt
Min nya favoritfisk, den levande stenen. För visst ser det ut som något som inte har utvecklats sedan tidernas begynnelse? Dess engelska namn är "Ocean Sunfish"
Där fanns också pingviner av olika slag

Minidjungel

Blågrynig selfie framför tusen ton vatten (uppskattningsvis)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar