tisdag 21 juli 2015

Lisboa

21 juli 2015

Första dagen vi egentligen såg oss om i själva Lissabon, som återigen befann sig under molnfri himmel och strålande solsken. Temperaturen har snuddat på trettio grader varje dag här - jag med min skandinaviska vikingahy får smörja in mig i femtio SPF. Vi besökte slottet, Castelo de São Jorge, åkte gammal spårvagn, promenerade längs gatorna, och drack mer sangria.


Panoramautsikt från slottet

Yttergården runt själva slottet

Jag fann en välvd port

Det är någonting så romantiskt och magiskt över ruiner, i mitt fantasifyllda tycke

Kanon, som lite olycksbådande tycks peka ut över staden


Stairway to heaven...? Trappan tar slut efter bara några steg, leder ingenstans. Analysera den symbolismen, om du vill

Utsikt över innergården från bröstvärnet

Och flaggorna vajade i vinden

Hittade vackra blommor
Stod och spanade på spårvagnsförarens instrumentbräda, när vi om och om igen fick stanna i den sega trafiken

På kvällen bad jag om att vi skulle hitta en bra italiensk restaurang (fick ett så otroligt sug efter ordentlig pizza - har ätit portugisisk fisk i flera dar nu), och Bogdans far tipsade oss om att gå ner till hamnen, där flera restauranger ligger på rad, och dessutom har fin utsikt. Vi följde tipset, och hittade en toppenrestaurang, precis vad jag var ute efter. Maten var helt suveränt god, och efteråt tog vi en promenad längs kajen. Det var den där klassiska semesterkvällen, när allting bara är perfekt.

Solnedgång vid hamnen, Jesusstatyn à Rio och bron à San Fran i bakgrunden
Förrätterna, efteråt följde pizzor, och en mörk chokladmousse - nom nom nom

Måste få påstå att jag kände mig riktigt söt ikväll

Och den här snyggingen gjorde det inte heller ont att titta på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar