söndag 11 maj 2014

Trädgårdsmästare mot fördomar

10 Maj 2014 

 Mina retakes är slut, så vi återgår väl till att bo på landet till 100% ! Idag såg jag till att uppdatera los bloggos om allt (läs: det lilla) som hänt under tiden jag suttit med näsan i en bok, och sedan var det trädgård som gällde för hela slanten.

Min första uppgift blev att plantera om de uppskattade, men illa placerade gullvivor som växer i vår gräsmatta. Gräsklipparen närmade sig dem, och jag fick springa dit för att hinna rädda dem. De står nu lyckligt och utom fara i en av våra rabatter istället.


 Därefter, eftersom det är gödselsäsong, fick jag äran att pytsa ut kobajs runt våra små äppelträd. Jag råkade skrämma ett par daggmaskar när jag luckrade upp jorden, men annars gick det bra. Det är riktigt mysigt med trädgårdsarbete, framför allt en dag som denna - lagom varmt, och efter ett tungt vårregn, så alla blommor och blad doftade gudomligt runt om mig. Jag firade ett gott dagsverke med ett glas cantaloupemelon- och päronjuice, färskpressad av yours truly herself.





Till kvällen bänkade vi oss liksom resten av Europa och stora delar av världen för att njuta av Hungerspelen Eurovision Song Contest. Jag följde #eurovision på tumblr för maximal effekt, där starka åsikter blandades med frågor från förbryllade amerikaner. Liksom resten av Sverige är jag glad att Sanna Nielsen kom trea (och totalt förälskad i hennes supergulliga frisyr), men framför allt tacksam att Conchita Wurst kunde vinna. Island sade det bäst - no prejudice! Alla röstade säkert inte för budskapets skull som sådant, men det gör mig glad att folk kan se förbi utseende eller livsval och helt enkelt uppskatta en bra sång. Nog måtte det vara ytterligare ett steg i rätt riktning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar