tisdag 13 maj 2014

En Flænge i Himlen

12 Maj 2014

Jag frågade en dansk TFiOS-entusiast vad "en flænge i himlen" betyder, och fick förklarat att det är ungefär "a rip in the sky", en reva eller ett jack i himlen. Min nya danska vän klagade över översättningen på titeln från originalets The Fault in Our Stars, som ju härstammar från en Shakespeare-pjäs. (Cassuis i Julius Caesar: "The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves" - John Green har i princip skrivit en roman där han motargumenterar denna replik). 

Varför är detta relevant? Jo, för att idag åkte jag tåg till Danmarks regniga Köpenhamn, för att träffa Bogdan igen, och se en förhandsvisning av filmatiseringen av sagda roman på bio. Bakgrundshistoria: jag har följt och älskat John Green, den amerikanske författaren, sen 2008, och The Fault in Our Stars är en fantastisk bok. Jag beställde den via Amazon ett år innan den kom ut 2012. Det var också jag som introducerade den till Bogdan, som därför, när han vann två biljetter till förhandsvisningen, frågade om jag ville gå med. Filmen har premiär först den 6 juni. 



Så vi infann oss i den färgglada bion Palads mitt i stan, och stod längst bak i en lång kö av andra lyckliga vinnare. En kameraman och intervjuare frågade innan vi gick in om vi läst boken, vad vi tyckte, och hur vi kände inför filmen. När han övergick till engelska och jag förstod vad han sade, gav jag ett intelligent svar om hur det alltid är nervöst och lite riskabelt när böcker ska adapteras till skärmen, men att det är en fantastiskt berättad och viktig historia att ta del av. Tillsammans med våra biljetter fick vi choklad och varsitt paket näsdukar. 

 The Fault in Our Stars handlar ju om sextonåriga, cancersjuka Hazel, som genom sin cancersjuka vän Isaac, och en stödgrupp, träffar sjuttonårige Augustus Waters, före detta cancersjuk, numera amputerad men pepp tonåring. Det är en kärlekshistoria om unga människor som hela tiden är i ett slags limbo mellan liv och död, och man skrattar och gråter och ens hjärta bryts itu för att senare bli omplåstrat, om och om igen när man läser.




 Så hur var filmen? 

Faktum är att den var otrolig. Varken jag eller Bogdan hade minsta klagomål när vi sett klart. Det är boken TFiOS, bara att den utspelar sig på en filmskärm istället för i skrivna sidor. Skådespelarvalet är toppen, scenerna är jättefina, och de har använt väldigt mycket av dialogen i boken - har du läst den kommer du känna igen säkert 80% av det som sägs. Naturligtvis har ett par saker fått försvinna för att filmen ska hållas inom tidsramen, men ingenting överdrivet viktigt, ingenting som man saknar. Jag satt (med tysta tårar konstant rullande nerför mina kinder - tacka vet jag vattenfast mascara!) och log åt varenda scen, och var bara fullkomligt nöjd - den här filmen är allt som fans vill att den ska vara. Det är fantastiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar