lördag 22 februari 2014

En tur till Arendal

19 Februari 2014 

 Idag åkte jag tåg in till los Växjö. Som du redan vet är det så mitt liv ser ut - tåg till Växjö, plugg, träning, tåg hem. Familj i närheten, vilket jag inte har någonting emot. Nytt för idag är att snön har töat bort (eller okej det kanske var nytt för en vecka sen, vad vet jag), och till ingens förvåning regnade det i Växjö.

Jag må inte ha lektioner, men sportlov kan jag inte påstå att jag har heller. Klar och inskickad är i alla fall min extended essay, så jag har lämnat Edith Södergran och hennes metaforer och symbolik för en tid framöver (dock har hon en given plats i min bokhylla, för som sagt, jag älskar hennes lyrik). Istället har jag börjat undersöka och göra efterforskningar om den fantastiska Madame de Pompadour, som mitt historiaarbete handlar om. Hon är en riktigt bra feministisk förebild, om du är på jakt efter sådana. Se även den underbara Georgiana Cavendish, Duchess of Devonshire.

En något illamående flicka på ett tåg. Jag borde inte läsa när vagnen studsar omkring.

 På eftermiddagen traskade jag bort till Medley igen, och gick på ett av deras vattenpass. Jag älskar att träna i vatten, och deras vattengympor är i regel riktigt bra. Nu var det hela åtta månader sedan jag gick på ett senast, men man kom rätt snabbt in i det. Dock kan jag med lite stolthet erkänna att min forna livskamrat Johanna var en bättre ledare än tjejen som höll passet idag. 

På kvällen kunde jag äntligen dela med mig av Frozen till mamma, då vi gick och tittade på den på bio. På grund av lite missförstånd råkade vi se den på svenska i 3D istället för engelska 2D som var tanken, men det gick bra ändå. Originalversionen är bättre, återigen väljer Sverige sångare snarare än röstskådespelare, men den svenska versionen var ändå inte dålig - jag har onekligen stött på värre. Ett par översättningar irriterade mig, men för det mesta tyckte jag att det funkade. Det var dessutom kul att se filmen med så många barn i publiken, för deras reaktioner var guld. Tyvärr kom de med töntiga mammor som överreagerade på ett irriterande sätt, och jag skulle inte haft något emot att klappa till dem med ett "men skärp dig mänska!"

Elsa och Anna som Loki och Thor - hur kan man inte älska fanart? Det här är fantastiskt!

Efter filmen bjöd min snälla mor på middag, och vi hamnade på sportbaren Sports & Stripes, där alla andra engagerade sig i OS-hockey, och jag inte kunde sluta prata om Disneyklassiker. Jag hoppas att jag inte irriterade någon alltför mycket... Vi mumsade i alla fall på hamburgare, och jag förnam minnen från de många liknande kvällar jag spenderade i London.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar