lördag 15 mars 2014

Ung konstnär

2 Mars 2014

Som liten tyckte jag mycket om att pyssla. Kanske för att det var någonting dagisfröknar och fritidsledare gärna satte barnen att göra - lite klister, lite papper, och så är ungarna underhållna en god tid framöver. Som liten var jag ofta mycket noga med mitt pyssel, jag ville att det skulle se så bra ut som möjligt. Som liten var det också viktigt för mig att ta hem det jag skapat efteråt, och spara det så att jag senare i livet skulle kunna gå tillbaka och minnas vilken stor konstnär jag var. Som liten tyckte jag att det bästa stället att lägga mina alster i var en byrå vi hade stående i hallen.

Jag vet inte varför. Den byrån tillhörde inte mig, men av någon anledning adopterade jag den och fyllde den med diverse pyssel jag kom hem med. Idag sorterade jag den byrån, och fann flera vackra saker som ett yngre jag funnit värdefulla nog att spara. Jag fann också väldigt många mindre vackra saker som det nutida jaget inte behöll.

Topp tre alster i byrålådan:

En skulptur från den sena dagisåldern, föreställande en fotbollsspelare. Högerhanden har lossnat, men återfunnits efter ytterligare arkeologi i byrålådan där skulpturen först hittades.

Detta verk kommer från den tidiga fritidstiden, en pappersrulle som pyntats med färg, paljetter, och glitter, för att dekorera fönster. Notera hur solstrålarna faller på glittret och lyser upp hela konstverket.

Ett fynd från den sena fritidstiden, där konstnären experimenterade mer med textil. Här ser vi en hund i flera material, och dess koja, där namnet Rufsen förklarar hundens namn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar