lördag 15 mars 2014

Middag med Huldufólket

8 Mars 2014

Ja, två inlägg, för en så händelserik dag! Inte bara för att det är den internationella kvinnodagen (och om du vill påstå att den inte behövs för att jämställdhet är ett faktum - under vilken sten bor du? Du har rätt att ha din felaktiga åsikt dock) utan för att tåget som jag var tvungen att passa ledde mig i vanlig ordning till Växjö.

I Växjö hittade jag till min älskade vän Tuvas hus, en Tuva som det senaste halvåret har bott på Island. Jag har inte sett henne sedan augusti, så det var allmänt fantastiskt att träffa henne igen. Flera kompisar var med, en Erik och en Max, som jag glatt diskuterade tv-serier med, en Axel som jag något vemodigt klagade över skolan med, en Nils och en Malin som var mer normala konverserare i vanlig ordning, och en Jonathan som jag inte träffat förut, men som jag mer än gärna kunde diskutera huldufólket med.

Vi drack te och åt en mumsig vegetarisk pasta- och svampmiddag, och förhörde Tuva om alla hennes äventyr på Island. Det blev många festliga anekdoter om islänningarna och deras livsstil. Ett ämne som alltid återkom var det fascinerande huldufólket - ett slags andeväsen från gamla folksagor. Vi fick veta ungefär var de kommer från (möjligen Småland, möjligen fallna änglar), att de bor i stenar, och att flera islänningar verkligen tror att de existerar. Det var både väldigt roligt och väldigt intressant, och det hela eskalerade till idéer om kriminalserier som utspelas på Island där huldufólket är bland de misstänkta, och ett reseprogram som skulle ledas av Jonathan.

Jag hade alldeles för trevligt för att komma ihåg att ta några foton ikväll, jag bara njöt av att träffa mina vänner igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar