lördag 15 mars 2014

Glad Pi-dag

14 Mars 2014 

 Idag är det Pi Day, dvs 3,14 = numret pi. Är man Dean Winchester kan man säkert förvränga det lite och fira pie day istället. Jag firade inte mer än att jag ritade pi-tecknet på min hand under dagen, istället sysselsatte jag mig med biologilabbar i skolan.

Jag skulle kunna berätta om hur vi mätte hastigheten hos mänskliga reflexer, eller hur vi mätte olika kranium för att bedöma storleken på hjärnan hos olika människor genom tiderna, men det blir nog tyvärr inte mer intressant än så. Istället kan jag berätta hur det flugit in en liten kungsfågel, senare bedömts att vara en hona, i ett klassrum. De som haft undervisning där lyckades fånga den lilla fågeln i en provisorisk bur, så att den skulle lugna ner sig innan den släpptes. Vi som skulle använda klassrummet efter detta äventyr möttes alltså av en surt plirande fågel när vi kom in, och då hon verkade lugn men sugen på friheten, fick vi äran att släppa ut henne. Den lilla kungsfågeln flög genast iväg från skolan, bort mot skogen. Det var riktigt spännande att se en så liten fågel så nära. Den här gången kom jag förstås ihåg att ta ett par kort.



Kungsfågeln är för övrigt Sveriges minsta fågel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar