onsdag 16 juli 2014

Att unna sig

14 Juli 2014

 Det var pappas idé.

Jonathan och jag handlade.

Jonathan vispade ihop pulvret med mjölk.

Jag vispade grädden.

Pappa tog fram marängerna.

Så till efterrätt, efter middagen, till kvällsteet, med raggsockor på ömmande fötter och hopkrupen med ett anteckningsblock i en av fåtöljerna, serverade vi oss alla tre varsitt glas med chokladpudding.

Större delen av dagen satt jag djupt försjunken i att skriva släkthistoria, för en fiktiv släkt som jag råkade skapa för SH. Inte bara det, en utdöd en, dessutom, och jag surfade runt på wikipedia för att få mina fakta korrekt, och för att involvera släkten i politiska intriger och krig under medeltiden. Det är kanske inte många som förstår hur, men att sitta och hitta på släktkaraktärer och födelseår och dödsår och ge namn åt egendomar och utveckla historia på det sättet är något av det roligaste jag vet. Hela tiden kan jag inte heller låta bli att mumla och muttra för mig själv, och ofta utbrista (till stor förskräckelse och förargelse för den som sitter bredvid) ett "åh det här blir så bra!!" Jag älskar det. Och det är sommarlov (kanske är jag vuxen nog att börja kalla det semester, men eh..) så jag tänker unna mig det jag vill! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar